Nordens bedste kokke samles i aften i Aarhus med håbet om, at Michelin sætter stjerner på deres restauranter.

Forud for uddelingen har HORESTA taget temperaturen på Michelin-erhvervet, og der tegner sig et klart billede – stjernen skaber omsætning, men det er ikke ensbetydende med overskud.

Den typiske Michelin-restaurant omsætter for 12,7 mio. kr. og havde et overskud på 150.000 kr. Omsætningen for stjernerestauranterne er dobbelt så stor som i provinsen.

HORESTAs adm. direktør ser frem til aftenens uddeling, og hun mener, at stjernerne har en stor indflydelse, når det gælder om at tiltrække besøgende.

”Michelin-stjernerne har en kæmpe betydning for Danmarks evne til at tiltrække ressourcestærke gastroturister. Med en stjerne følger en enorm bevågenhed for den enkelte virksomhed, men det er ikke ensbetydende med store overskud. Der er hård konkurrence i toppen af dansk gastronomi, og eventuelle overskud bruges ofte på at forfine driften og yderligere udvikle produktet”, siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i HORESTA. 

Den typiske gæst på en Michelin-restaurant bruger ca. 1.600 kr. pr. besøg. Forbruget er 25 pct. højere blandt Michelin-gæsterne i København sammenlignet med dem i provisen, viser tallene fra HORESTAs rundspørge.

I København er der en højere andel af udenlandske gæster i restauranterne. Ca. 40 pct. af gæsterne har anden nationalitet end dansk i København, mens tallet er ca. 15 pct. for den typiske Michelin-restaurant i provinsen.

Konklusioner fra HORESTA-analyse af Michelin-erhvervet

Omsætning

Alle de danske Michelin-restauranter omsatte i 2018 for mellem 300-400 mio. kr.

Den gennemsnitlige Michelin-restaurant omsatte for 12,7 mio. kr. i 2018

- I København havde den typiske Michelin-restaurant en højere omsætning med ca. 15,8 mio. kr.

- I provinsen var den typiske omsætning blandt Michelin-restauranterne 7,4 mio. kr.

Overskud

Den typiske Michelin-restaurant landede et lille plus på 150.000 kr. i 2018.

Forbrug

Den gennemsnitlige forbruger på en Michelin-restaurant bruger ca. 1.600 kr. ex. moms.

Forbruget pr. gæst er ca. 25 pct. højere i København end i provinsen.

Udenlandske gæster

I København er det ca. 40 pct. af gæsterne, der er udlændinge.

I provinsen er ca. 15 pct. af gæsterne udlændinge.

Betydningen af første stjerne

Meldingen fra restauranterne er, at en Michelin-stjerne skaber en ’hype’ og et øget antal bookinger. Den typiske nykårede Michelin-restaurant oplever en vækst i omsætning på 25 pct. første år efter anerkendelsen.

Restauranterne melder dog ikke om, at en stjerne giver større overskud. Væksten i omsætning bliver nemlig brugt til at øge antallet af medarbejdere, udvikle forretningen og investere i virksomheden.

Restaurantmarkedet og danskernes udespisevaner

Danskerne aflagde i alt 405 mio. besøg på tværs af alle restauranttyper i 2017, hvilket svarer til 1,6 besøg om ugen for den typiske dansker. Dette tal dækker alt fra køb af takeaway kaffe til et besøg på gourmetrestaurant på de i alt 17.400 restauranter.

Den samlede omsætning i restauranterhvervet rundede 44 mia. kr. i 2017.

De ”traditionelle” restauranter har fra 2012 til 2017 oplevet en stigning i besøgstallet på 21 pct.

De ”traditionelle” restauranter havde i 2017 en omsætning på 23,1 mia. kr. Det er en stigning siden 2012 på hele 42 pct.

Siden 2012 er der kommet knap 1.400 nye traditionelle restauranter. En stigning på 26 pct. til 6.500 traditionelle restauranter i 2017.

Læs mere i HORESTAs seneste analyse af danskernes udespisevaner. Her kan du blive klogere på udviklingen i danskernes forbrug pr. restaurantbesøg, og hvilke aldersgrupper der går mest ud. Desuden er der også en opgørelse, som viser, hvor i landet man går mest på restaurant, cafe, pizzeria, diskotek m.v. samt en inddeling af besøg på indkomst.

Aro er klar til næste Michelin-stjerne

Når årets Michelin-stjerner skal fordeles i Helsinki, håber Michael Madsen, der er medejer af Restaurant Aro, at restaurantejerne kan beholde den stjerne, de modtog sidste år.

Log ind