Forbruget af takeaway er stigende til gavn for mange i branchen. Flere vil gerne nyde mad på vejen, udenfor eller tage det med hjem. Under corona har takeaway i perioder, været det eneste, som har været tilladt.

Det stigende forbrug af takeaway medfører også et øget forbrug af emballage og service, hvor noget kun bliver brugt en gang og andet bliver efterladt i naturen.

HORESTA og spisesteder med takeaway vil gerne bidrage til at løse denne udfordring. HORESTA har fx indgået et sektorsamarbejde med Miljøstyrelsen, som handler om nedbringe mængden af plastik i takeaway.

HORESTA har nedsat en arbejdsgruppe ”Better product – less plastic”, hvor branchens virksomheder arbejder sammen om at finde alternativer og nye løsninger. Her arbejdes ikke kun med begrænsning af plastik ved takeaway, men i hele fødekæden og på bedre genanvendelse og sortering.

Det er vigtigt for HORESTA at finde løsninger, som er realistiske at bruge i branchen – både i forhold til pris, kvalitet, arbejdsgange og fødevaresikkerheden.

HORESTA holder løbende medlemmerne orienteret om ny lovgivning og tiltag på området fx om forbud mod udlevering af gratis poser.

Men HORESTA ønsker også at sikre, at der gås over til bedre og mere miljømæssige alternativer og har derfor arbejdet mod et stigning i afgifter på det mere miljøvenlige emballage og service, som i forvejen er dyrere end eksisterende. Det er fx sket via politisk arbejde og Facebooksiden Grøn Afgift Sort Effekt.

For yderligere information kontakt:

Mikal.jpg
Miljøchef, Green Key
Mikal Holt Jensen

Blog: Udfasningen af takeaway-emballage er ikke lige til

Ambitionen fra regeringen er uden tvivl den rigtige, hvad angår mindre plastikemballage i restauranterhvervet og mere miljøvenlige takeaway-beholdere. Men vejen til det politiske mål er asfalteret med paradokser, mener HORESTAs miljøchef, Mikal Holt Jensen.

Spisesteder mærker faldende sult efter take-away

Der var pionerstemning og stor folkelig opbakning, da restauranter blandt mange andre måtte lukke sidste år. Adskillige spisesteder, som ellers ikke gjorde sig i take-away kastede sig ud i disciplinen for at redde noget omsætning eller blot for at holde sig i gang, og kunderne stod klar med pengepung og sultne maver. Sådan er det ikke helt længere i Aarhus, skriver Århus Stiftstidende.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne