Alle virksomheder skal gennemføre en årlig arbejdsmiljødrøftelse. Formålet er at tilrettelægge samarbejdet om arbejdsmiljøarbejdet bedst muligt.
Der er ikke referatpligt ved arbejdsmiljødrøftelsen, men arbejdsgiveren skal overfor Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted. Dette kan for eksempel gøres ved at anvende Arbejdstilsynets egen blanket til dokumentation af drøftelsen, som du finder på Arbejdstilsynets hjemmeside - Guides.
Arbejdsgiveren i virksomheder med en arbejdsmiljøorganisation skal hvert år i samarbejde med medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen gennemføre en arbejdsmiljødrøftelse, hvor deltagerne hver gang gør følgende:
- Tilrettelægge indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år
- Fastlægge, hvordan samarbejdet skal foregå, herunder samarbejdsformer og mødeintervaller
- Vurdere, om det foregående års mål er nået
- Fastlægge mål for det kommende års samarbejde
- Hvis I er under 10 ansatte og ikke har en AMO, skal I også drøfte, om der er den nødvendige viden om arbejdsmiljø til stede i virksomheden
- Hvis I er 10 ansatte eller mere, skal I drøfte kompetenceudviklingsplanen for medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen
Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Ugyldigt login
ARBEJDSMILJØ
Download materiale
Vi har samlet en række af de materialer vi henviser til, så du hurtigt kan downloade dem fra siden:
Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Callcenter
juridisk rådgivning
HORESTAs callcenter er åbent
Mandag - fredag kl. 08.30 - 16.00
Tlf.: +45 35 24 80 40
Mail: [email protected]
Har du læst dette?
Fokus på adfærd frem for resultater øger arbejdsglæden hos Sunset Boulevard
Med den rette adfærd kommer resultaterne – med resultater kommer den rette adfærd ikke nødvendigvis, det er tankegangen bag en nylig omlægning af arbejdsgangene og bonusprogrammerne i samtlige Sunset Boulevards 44 restauranter.
Kom med på akademifag med fokus på psykisk arbejdsmiljø
Et godt arbejdsmiljø er fuldstændig afgørende. Afgørende for medarbejdernes trivsel og motivation, afgørende for virksomhedens effektivitet og ikke mindst afgørende for både forretningen samt branchens omdømme. Derfor har HORESTA i samarbejde med Dania lanceret et akademifag målrettet branchens nuværende og kommende ledere med fokus på det psykiske arbejdsmiljø.
Safe to Work-kursus: Sådan forbedrer du virksomhedens arbejdsmiljø
Et nyt kursus er sat i verden for at forbedre arbejdsmiljøet i hotel- og restauranterhvervet. Det har fået navnet ”Safe to Work”, og det er gratis at melde sig til. Kurset er lavet af BFA – Branchefællesskab for Arbejdsmiljø – Service & Turisme i samarbejde med Barma.