Udgangspunktet er at ferie skal holdes, men hvis medarbejderen ikke ønsker, at afholde sin ferie kan den 5. uge udbetales eller efter aftale overføres til den næste ferieafholdelsesperiode.
Overførelse af ferie
Det er muligt at overføre optjent ferie ud over de første 4 ferieuger, dvs. der kan overføres op til 5 feriedage per ferieår.
En aftale om overførelse af ferie skal indgås skriftligt mellem arbejdsgiveren og medarbejderen senest den 31. december (ved ferieafholdelsesperiodens udløb).
Hvis du ikke administrerer feriepengene selv som arbejdsgiver, så skal du huske at give besked, til den der administrerer pengene. For overenskomstdækkede vil det være 3F Feriekasse. For ikke overenskomstdækkede vil det være Feriekonto.
Hvis man har fået overført ferie fra det foregående ferieår, så er det muligt at få overført op til 10 feriedage.
Overført ferie holdes først og vi anbefaler, at man laver en aftale med medarbejderen ved overførslen om, hvornår medarbejderen skal have ferie afviklet.
Udbetaling af ferie
Hvis medarbejderen ikke har holdt sin 5. ferieuge, og arbejdsgiveren og medarbejderen ikke har indgået aftale omkring overførelse af ferie, skal den der administrerer feriepengene automatisk udbetale dem til medarbejderen efter ferieperiodens udløb. Hvis medarbejderen ikke har været ansat hos samme arbejdsgiver i hele ferieåret, så skal medarbejderen dog udfylde en erklæring og sende til den, der administrerer feriepengene, inden der udbetales.
Overførelse og udbetaling ved feriehindring
Hvis medarbejderen er feriehindret i at få afholdt ferie op til ferieperiodens udgang, så har medarbejderen ret til at få overført al den feriehindrede ferie dvs. også ferie ud over den 5. ferieuge.
Feriehindringer er bl.a. afholdelse af barsel og sygdom.
Skyldes feriehindringen sygdom eller orlov efter barselsloven, og består feriehindringen fortsat frem til udgangen af den følgende ferieafholdelsesperiode, kan feriebetalingen udbetales til medarbejderen.
Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Ugyldigt login
Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Callcenter
juridisk rådgivning
HORESTAs callcenter er åbent
Mandag - fredag kl. 08.30 - 16.00
Tlf.: +45 35 24 80 40
Mail: [email protected]
Har du læst dette?
5 gode råd: Få styr på medarbejdernes ferieafvikling
Har I det fulde overblik over, hvad ferieloven betyder for jeres medarbejderes afvikling af ferie?
Sådan håndterer i medarbejdernes sygdom i forbindelse med deres ferie
Bliver jeres medarbejdere syge i forbindelse med deres ferie, er der forskel på, om medarbejderen er syg, inden ferien starter, eller sygdommen opstår under ferien. Læs mere om hvordan I skal håndtere syge medarbejdere og deres ferie her.
Sådan håndterer i medarbejdernes sygdom i forbindelse med deres ferie
Bliver jeres medarbejdere syge i forbindelse med deres ferie, er der forskel på, om medarbejderen er syg, inden ferien starter, eller sygdommen opstår under ferien. Læs mere om hvordan I skal håndtere syge medarbejdere og deres ferie her.