Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Fra 4. til 7. juli spiller musikken igen ved Skagen Festival, som den har gjort det siden 1971.  

Skagen Festival er dermed Danmarks ældste musikfestival, og gennem årene har festivalen kun vokset sig større og større. Fra den første festival i ’Tuxens Villa’ til de nu fire hovedscener og en lang række afledte musikevents i Skagen. I år har festivalen 83 koncerter på programmet, der er solgt 10.000 billetter, og der deltager gæster og musikere fra hele 21 nationer.

”Vi har med Skagen Festival fået et signaturevent, og begivenheden er blevet et ’brand’, som i sig selv er i skandinavisk topklasse,” siger René Zeeberg, direktør i Turisthus Nord.

”Men hvad færre måske tænker over, er, hvor stor en økonomisk betydning, Skagen Festival spiller for byen. De mange frivillige, der knokler med at få afviklet festivalen, er nemlig ikke kun med til at skabe en stor musikoplevelse for de mange gæster, de er faktisk også med til at skabe arbejdspladser.”

Den netop udgivne analyse ’Turismens økonomiske betydning i Danmark’ fra VisitDenmark viser, at en kulturturist, der besøger en kystdestination, i gennemsnit bruger 750 kr. i døgnet på overnatning, forplejning, fornøjelser osv. Med 30.000 gæster i løbet af de fire festivaldage viser Turisthus Nords beregninger, at Skagen Festival giver en total meromsætning i byen på op mod kr. 90 millioner. En betydelig erhvervsøkonomi for byens butikker og restauranter.

Log ind