Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Turismeorganisationerne jubler over et stigende antal turister til Danmark i disse år - og alle tal og målinger peger på, at turisterne virkelig har forelsket sig i Danmark. De besøger de større byer, de besøger museerne, de overnatter i danskernes sommerhuse og de sætter tænderne i dansk gastronomi med stor appetit.  Sådan lyder det i et debatindlæg fra Henrik Meng, direktør i konsulenthuset Meng & Company i Finans.dk.

Han mener, at det er fuldstændig afgørende, at personalet ude på museer, restaurationer og attraktioner efterlader det bedst mulige indtryk. En god vært er guld værd, når det lunefulde danske sommervejr viser sig, når maden ikke smager godt, når rutsjebanen er gået i stykker eller man er faret vild på de danske landeveje.

”Alt for ofte hører jeg sætninger som ”der er simpelthen så mange turister, det er ikke til at være nogen steder” eller ”jeg får lyst til at gemme mig, når turisterne kommer”. Jeg hører også tit om forkromede handleplaner og turismestrategier, der aldrig bliver ført ud i virkeligheden. Bag begge iagttagelser tror jeg, der gemmer sig det banale forhold, at man skal gå dedikeret til værks, når man har med turister at gøre.”

Afsluttende skriver han, at turisterne elsker Danmark. Men nu skal vi også elske turisterne, lyder budskabet.

Se også

Log ind