Danske cykelentusiaster har grund til at smile ved nyheden om, at Danmark har indgået en aftale med Tour de France. Men glæden er mindst lige så stor i dansk turisme.

”Afviklingen af starten på Tour de France vil være den største sportslige begivenhed på dansk jord nogensinde. Det vil tiltrække tusindvis af gæster, og det vil skabe betydelig omsætning på hoteller, i restauranter og i detailhandlen,” siger Katia K. Østergaard, der er adm. direktør i HORESTA.

Hun ser også en mere langsigtet effekt af Tour de France-åbningen på dansk grund.

”Undersøgelser har vist, at har man først været i Danmark én gang, er man mere tilbøjelig til at komme hertil igen. Derfor vil hele Tour de France-karavanen med tusindvis af tilskuere, journalister, officials og medarbejdere på de enkelte teams være potentielle turister fremover. Desuden vil de sprede den gode historie om Danmark til venner og familie både personligt og via sociale medier, siger Katia K. Østergaard.

(artiklen fortsætter under billedet)

”Tour de France er et super-brand, som tiltrækker enorm opmærksomhed. Derfor vil Danmark komme på verdenskortet, og det vil få stor betydning, at vi får transmitteret fantastiske sommerbilleder herfra til resten af verden,” siger Katia K. Østergaard.

Hun sender en stor tak og anerkendelse til de kræfter, som har arbejdet tæt sammen om at nå i mål med forhandlingerne. Heriblandt statsminister Lars Løkke Rasmussen og Københavns overborgmester Frank Jensen.

Da København var vært ved VM i cykling i 2011 skabte eventen ifølge Sport Event Denmark en omsætning på 232 millioner danske kroner. Heraf 176 millioner fra internationale turister.

Kommune vil opføre nyt hotel i Vestkystens klitter

Holstebro Kommune mener selv, at de stiller med et vinderprojekt i kampen om at være blandt de kommuner, der får dispensation til at lave kystnære turismeprojekter. Kommunen ønsker at opføre et hotel til næsten 50 millioner kroner.

Log ind