HORESTA har gennem en årrække arbejdet på at forebygge sager med seksuel chikane i vores erhverv. Blandt andet med udarbejdelser af en række hjælpeværktøjer til vores medlemmer.
Seksuel chikane skal under ingen omstændigheder tolereres på det danske arbejdsmarked. Men desværre foregår det i mange erhverv – herunder også i hotel-, restaurant- og turisterhvervet.
En undersøgelse fra VIVE offentliggjort i april 2021 viste, at 2,8 procent af alle ledere og medarbejdere på det danske arbejdsmarked havde følt sig udsat for seksuel chikane inden for de seneste 12 måneder. Inden for rengørings- og restaurationsbranchen var andelen 3,3 procent.
Senest har debatten om emnet fyldt en del i mediebilledet, efter at en tidligere tjener har fortalt om sine oplevelser i branchen gennem en årrække.
”I HORESTA tager vi selvfølgelig klart og entydigt afstand fra enhver form for seksuel chikane. Det samme oplever vi heldigvis er tilfældet i langt størstedelen af vores medlemsvirksomheder, der arbejder på at have en god arbejdspladskultur, så de kan holde på deres medarbejdere, og så deres medarbejdere er glade for at gå på arbejde”, siger HORESTAs uddannelseschef, Pia Svane.
Hun ser dog samtidig et stort behov for bedre dialog om emnet på branchens arbejdspladser.
”Vi skal have italesat over for hinanden, at vi har en nultolerancekultur. Vi er hinandens arbejdsmiljø, og derfor skal vi være sammen om at skabe en god arbejdsplads”.
Viden og rådgivning
På vores hjemmesiden kan du som medlem få adgang til en lang række af de værktøjer, som vi stiller til rådighed.
Det gælder for eksempel vejledning og skabelon til personalepolitik eller -håndbog samt informationsplakater med gode råd til ophængning på arbejdspladserne. Derudover tilbyder vi 1:1-rådgivning og indgår i en række samarbejder, som skal klæde både ledere og medarbejdere (herunder også elever) bedre på til at fokus på problematikken.
Under ”Mobning og seksuel chikane” kan du finde materiale, I kan bruge i jeres virksomhed, og viden og rådgivning om, hvordan man håndterer eventuelle sager.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Engelsk i servicebranchen bliver stadig mere udbredt i København
03-10-2024
-
Populær københavnsk restaurant-kæde går konkurs
03-10-2024
-
Salg af ejendom sikrer opgradering af Benniksgaard Hotel
03-10-2024
-
VisitData kræver kompetenceløft hos mindre destinationer
03-10-2024
-
September-rekord i Københavns Lufthavn
03-10-2024
-
Ny ledelse på Vejrø Resort skal sikre fortsat vækst
03-10-2024
-
Priserne på luksushoteller stiger globalt
03-10-2024
-
Restaurantchef søges til Tangkroen med "VILD løn"
03-10-2024