Københavns Kommune vil gerne have lov til at opkræve en turistskat. Det kræver dog en lovhjemmel fra Christiansborg, før sådan en skat kan indføres. Erhvervsminister, Morten Bødskov (S), har da også tidligere været ude at afvise turistskatten.
Men det har dog ikke fået de tre partier SF, Enhedslisten og Alternativet på Københavns rådhus til at opgive. De har fået Økonomiudvalget til at undersøge en række forskellige modeller for en turistskat. Udkastet indeholder fire modeller, og med opbakning fra Socialdemokratiet og Radikale blev det besluttet at sende et brev til erhvervsministeren i håb om, at han ikke afviser, men vil tage stilling til modellerne.
At indføre en turistskat, mener HORESTA dog ikke, er den rigtige vej at gå. Derfor var viceadm. direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind, i TV2 NEWS for at uddybe.
”Det er ikke en god idé at indføre en turistskat, fordi branchen bidrager rigtig meget. En gennemsnitlig turist i København bruger over 2.100 kroner i gennemsnit om dagen, hvilket svarer til et samlet forbrug på over 18,3 milliarder. Vi beskæftiger 38.000 fuldtidsstillinger og lægger et skatteprovenu på over 11 milliarder i de offentlige kasser. Så vi er et erhverv, der i den grad bidrager til, at der er økonomi til at investere i København som hovedstad,” sagde Jeppe Møller-Herskind.
I de fire modeller fra Økonomiudvalget foreslås det eksempelvis, at turister betaler en sats per overnatning på hotel, eller at krydstogtturister pålægges en afgift. Her skal pengene blandt andet øremærkes til at holde byen ren, lave flere toiletter og bedre cykelstier.
En beskatning er dog ikke den rette vej at gå, mener HORESTA, og derfor påpegede Jeppe Møller-Herskind i interviewet med TV2 News, at de mange indtægter, som branchen i forvejen bidrager med, i stedet kan føres tilbage til København.
”Man skal prøve at kigge på nogle af de kroner og øre, som branchen bidrager, og så tage nogle af de penge og investere i turismen. Det synes jeg, at man skylder vores erhverv, som i den grad bidrager til at promovere Danmark. Turisme- og oplevelsesindustrien er det fjerde største eksporterhverv, og det synes jeg, man skal honorere ved at investere i den på egen jord,” sagde Jeppe Møller-Herskind.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA Play: HimmerLand - Klar til fremtiden
03-07-2025
-
Hvornår er en medarbejder handicappet?
03-07-2025
-
Nyhedsbrevet går på sommerferie – lidt i hvert fald
03-07-2025
PRESSEKLIP
-
Noma planlægger pop up-eventyr i Los Angeles i 2026
03-07-2025
-
Tidligere Årets Kok bliver ny gastronomisk chef på Hotel Alsik
03-07-2025
-
VisitDenmark satser bredere: Udvider markedsføring til 14 lande
03-07-2025
-
Ny rekrutteringsaftale vækker optimisme på overenskomstdækkede hoteller
03-07-2025
-
Danske hoteller inviteres med i søgsmål mod Booking.com
03-07-2025
-
Subway ruller nye restauranter ud i danske storcentre
03-07-2025
-
Ny adm. direktør skal styrke Meyers’ bundlinje
03-07-2025
-
Campingkæde udvider med femstjernet plads i Bayern
03-07-2025
-
Dragsholm Slot lander endnu et år med millionunderskud
03-07-2025