Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Skal restauranter, hoteller og turistvirksomheder kunne sige nej tak til kontanter? Det mener HORESTA, mens Ældre Sagen er imod. Forbrugerrådet Tænk har bedt parterne om at uddybe argumenterne.
HORESTAs kommercielle chef, Jeppe Møller-Herskind, siger:
“Vi har mange medlemmer, som har uhensigtsmæssige omkostninger forbundet med kontanterne pga. svind og aflevering af kontanterne. Husk også på, at byttepenge er noget, man i dag køber. Nogle skal måske køre op til 80 kilometer efter et indleveringsdepot (en bank, red.), og derudover skal de også bruge tid på at tælle kontanterne op. For andre virksomheder er kontanterne så vigtige, at det ikke er noget problem.”
Dertil svarer jurist og seniorkonsulent i Ældre Sagen, Louise Kambjerre Scheel:
“Vi ved, at der er mennesker, som har brug for at handle med kontanter. Den beskyttelse har de krav på og ret til, så de ikke bliver ekskluderet af samfundet. Kontantpligten er til for – som Forbrugerombudsmanden formulerer det – at hindre diskrimination af kontantkunder.”
Ifølge Nationalbanken blev 12 procent af alle betalinger i 2022 foretaget med kontanter.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Nyborg Strand fordobler overskud og investerer massivt
08-05-2025
-
Brøndums Hotel i Skagen bliver premiumhotel
08-05-2025
-
Joe & The Juice er tilbage i plus
08-05-2025
-
Hotel Koldingfjord hædret som landets bedste venue for femte gang
08-05-2025
-
Greenpeace ændrer kampagne efter pres fra VisitDenmark
08-05-2025
-
Comwell sætter ny rekord og styrker resultatet i 2024
08-05-2025
-
Brancheprofil skal løfte Charlottehaven til næste niveau
08-05-2025
-
Portræt af en pioner: Peter Brinks forvandler hoteller og menneskeliv
08-05-2025