Ligesom alle andre dele af hotel-, restaurant- og turisterhvervet blev forretningsturismen hårdt ramt af corona-pandemien.

Men efter to år med alt for mange tomme møde- og konferencelokaler, er møde- og konferencebranchen vendt stærkt tilbage.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der sidste år var 7,3 millioner forretningsovernatninger på de danske hoteller, og det er ikke alene markant flere end i 2020 og 2021. Det er faktisk rekord og 2,9 procent flere end i det hidtidige rekordår 2019. Rekorden er ovenikøbet sat på et tidspunkt, hvor de helt store kongresser, messer og konferencer stadigvæk er langt fra tidligere tiders niveau.

”Det er utrolig positivt, at markedet har rejst sig så hurtigt igen. Selvom noget af det helt sikkert skyldes en ketchup-effekt i 2022 efter to år med Corona og lavere mødeaktivitet. Det har gjort det lettere at komme tilbage på sporet”, siger Pia E. Voss, der er adm. direktør i HORESTA.

De nye tal kommer ikke helt bag på hende.

”Vi er jo i løbende dialog med branchen og har fået meldinger om ordrebøger, der i lange perioder var fyldt. Vi kan også se på meldingerne fra Danske Konferencecentre, at branchen har fået en god start på 2023. Til gengæld hører jeg fra flere virksomheder, at den aktuelle krise er begyndt at sætte de første spor i ordretilgangen. Det er forhåbentlig bare for en kort periode”, siger Pia E. Voss.

Hun roser branchen for at have brugt de stille perioder under corona til at indstille sig på nye tider:

”Mange møde- og konferencecentre har været proaktive og brugt tiden til at investere i ny teknologi, som blandt andet giver mulighed for hybridmøder. Det har bidraget til at fastholde og øge attraktionsværdien,” siger Pia E. Voss.

 

Har du styr på GDPR?

HORESTA tilbyder, sammen med samarbejdspartneren Lexoforms, en fysisk workshop, hvor du arbejder med GDPR-dokumentationen for din egen virksomhed.

Log ind