Voldsomme stigninger i udgifter til alt fra råvarer, el og energi mærkes alle steder i samfundet. Men hvordan kan (og må) man forholde sig som turisme- og oplevelsesvirksomhed? Kan man for eksempel ensidigt ændre i en indgået aftale med kunden, fordi udgifterne stiger? Og må man føje et energitillæg til regningen?

I dette dokument forsøger vi at svare på en række af de spørgsmål, som vores jurister møder oftest lige nu. Det handler blandt andet om force majeure, forbehold og eksisterende aftaler.

Har I andre spørgsmål, er I velkommen til at kontakte vores juridiske callcenter på 3524 8040 eller [email protected].

Kaare-1920x1280.jpg
Erhvervsjuridisk chef
Kaare Friis Petersen

Kan en leverandør ensidigt ændre en aftale?

Særligt i disse tider, hvor mange erhvervsvirksomheder kæmper med stigende udgifter kan der være anledning til at være ekstra opmærksom på, om leverandørernes prisstigninger er i overensstemmelse med jeres aftaler.

HORESTA: ”Udgiftsstigningerne vil få enorme konsekvenser”

Når en kro pludselig ser, at elregningen er tredoblet, og virksomheden skal finde et sekscifret beløb, så er noget, som kan true forretningens overlevelse. Og eksemplerne på udgifter på himmelfart synes næsten uendelige i turisme- og oplevelseserhvervet lige nu, fortalte HORESTAs adm. direktør, Jannick Nytoft, onsdag aften til TV2 Østjylland.

Log ind