Der er nu taget hul på EU-forhandlinger, som skal ende ud i et nyt regelsæt for bookingportalernes (OTA’ernes) magt og handlemuligheder. HORESTA har længe presset på via den fælleseuropæiske hotel- og restaurantorganisation, HOTREC, for dette arbejde, og HORESTA ønsker blandt andet lavere kommissioner og et opgør med OTA’ernes prisklausuler.

Klausulerne fra OTA’erne betyder i dag, at overnatningsstederne ikke frit må sætte deres egne priser på andre digitale bookingsites end den, der står på platformene.

”OTA’erne har en værdi som stærke markedsføringsplatforme, men man skal huske på, at de sluger op imod 25 pct. af overnatningsstedernes omsætning med skyhøje kommissioner. Vi mener ikke, at disse portaler skal diktere hotellernes forretningsmuligheder, og der er i den grad brug for en fælleseuropæisk front mod booking-kæmperne,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i HORESTA.

I en stor schweizisk undersøgelse af 2.800 hoteller har mere end 56 pct. svaret, at de føler sig presset til at acceptere OTA'ernes forretningsbetingelser (rabatter, aflysningspolitik osv.) betingelsesløst. Samtidig har 60 pct. af hotellerne i undersøgelsen haft konflikter med OTA'erne, hvoraf kun 26 pct. fik medhold. Det skyldes blandt andet, at der i dag er for få kontrolværktøjer til rådighed for myndigheder, herunder for lidt adgang til de data samt algoritmer, OTA’erne benytter i deres kontrol af markedet. Det kalder på øget EU-regulering, mener HORESTA.

Ambitionen med forhandlingerne i EU er at opnå åbne og retfærdige markeder i den digitale sektor, hvor virksomhederne sikres mulighed for selv at sætte, hvad de selv anser for fair og konkurrencedygtige priser. De 27 EU-ministre skal i fællesskab blive enige om en tekst sammen med Europa-Parlamentet. Det forventes, at arbejdet er færdiggjort i indeværende periode, hvor Frankrig har formandskabet, som løber indtil 30. juni i år. Derefter skal medlemslandene implementere selve reglerne, hvorfor det ikke forventes at blive i år eller næste år, at OTA’erne stækkes. Men det er et vigtigt skridt i den rigtige retning, at EU er på vej mod en styring af OTA’ernes dominans, mener HORESTA.

”Der skal være rimelighed, og selvfølgelig repræsenterer OTA’ernes ydelser en værdi. Men det er penge ud ad kasseapparaterne i de forretninger, som i forvejen har været gennem to års intens krise. Derfor er HORESTAs forventninger til dette arbejde store, og det er vigtigt, at EU-forhandlingerne ender med en aftale, som gør en forskel for virksomhederne,” siger Jannick Nytoft.

Synlighed på nettet - Gør det selv-kursus

Kl. 09.00 - 16.00

Få flere direkte bookinger og nedbring udgifterne til kommissioner!

Nu kan I få hjælp til at tage kontrollen over virksomhedens markedsføring og styrke jeres synlighed på nettet. Målet med kurset er at drive flere bookinger til egen hjemmeside og spare på kommissionerne til bookingportalerne.

Ny dansk bookingplatform vil vippe de store af pinden.

Bookingplatformen CoolCopenhagen er et eksempel på en branche, der står sammen. Platformen er stiftet af hotellerne Guldsmeden Hotels, Absalon Hotels, Arthur Hotels og Hotel SKT. Annæ. Indtil videre dækker CoolCopenhagen over 10.000 værelser i København.

Log ind