For et år siden kæmpede hotel- og restauranterhvervet sig igennem en historisk hård sommer for langt de fleste af virksomhederne.

Dengang var håbet og forventningen, at sommeren 2021 ville komme til at se helt anderledes positiv ud. Men en lang nedlukning og mange måneder med restriktioner og grænselukninger har skudt forhåbningerne i sænk.

En ny medlemsundersøgelse, som HORESTA har gennemført, viser, at mange virksomheder fortsat må kæmpe med en omsætning langt under normalen.

”Store dele af erhvervet er fortsat langt fra normale tilstande, og for mange virksomheder venter der år forude, før omsætningen er tilbage på niveauet fra 2019”, siger Kristian Nørgaard, der er politisk chefkonsulent i HORESTA.

I København gælder den negative tendens både for overnatnings- og restaurantvirksomheder.

Selv om der er udsigt til fremgang henover sommermånederne for flere af virksomhederne sker det med meget små skridt. Til september forventer to ud af tre overnatningsvirksomheder i hovedstaden således, at det fortsat vil have en omsætningsnedgang på 50 procent eller mere i forhold til normalen. I restauranterhvervet forventer kun 30 procent, at de til den tid har nået et normalt omsætningsniveau.

Uden for hovedstaden er overnatnings - og restaurantvirksomheder generelt mere optimistiske, når det gælder forventningerne til sommeren i år. Blandt overnatningsvirksomhederne er det ca. halvdelen, som henover sommeren forventer at ramme deres normale omsætning. For restauranterne gælder det cirka fire ud af ti.

Selvom flere og flere virksomheder kommer tilbage på sporet, er der stadig blandt restauranter nogle, der forventer at ligge langt under normalen. Til september regner 12 pct. af restaurantvirksomhederne således med et omsætningstab på 50 pct. eller mere.

”Vinteren har været hård ved alle. Håbet var, at sommersæsonen kunne indhente noget af det tabte, og det sker da heldigvis også for nogle. Men spændet mellem virksomhederne er enormt stort, og mange er slet ikke kommet i gang endnu – særligt i de større byer ikke mindst København”, siger Kristian Nørgaard.

HORESTA opfordrer på kort sigt til, at markedsføringen af Danmark som destination bliver yderligere intensiveret, og desuden til at der bliver sat gang i omsætningen i turisme- og oplevelseserhvervet med målrettede genstartsinitiativer. Endelig efterlyser HORESTA en ordning for afdrag på de milliardstore gældsposter, som erhvervslivet har oparbejdet til det offentlige i form af moms- og A-skattelån.

Læs analysen her.

Branchen er bedre end sit rygte

Mens hotel- restaurations- og turistbranchen har ry for at være et hårdt sted at arbejde, giver en ny undersøgelse et andet billede. Medarbejdertilfredsheden er stor.

Log ind