I dagens udgave af Børsen bliver det beskrevet, hvordan overnatningsvirksomheder bliver presset til at udbetale ikke-refunderbare ophold af bookingportaler, som erklærer coronapandemien for force majeure over en bred kam uden individuel gennemgang af reservationerne. Betaler virksomhederne ikke, oplever flere forretninger, at de blive smidt helt af de værdifulde markedsføringskanaler.
HORESTAs formand Jens Zimmer Christensen rettede den 20. marts henvendelse til Booking.com’s CEO Glenn Fogel i kraft af hans embede som formand for den fælleseuropæiske hotel- og restaurantorganisation HOTREC. Her lød det blandt andet, at hotellernes likviditet ikke vil kunne overleve, at Booking.com ensidigt konstruerer sager af ”force majeure” og blander sig i kundeforholdet på bekostning af hotellerne.
”Der er ingen tvivl om, at det her er et skræmmende eksempel på, at portalerne bruger deres magtposition til at kompensere gæsterne på hotellernes bekostning uden at en individuel forhandling eller vurdering har fundet sted. I lyset af den nuværende krise kan denne praksis tage livet af virksomheder i erhvervet,” siger Jens Zimmer Christensen.
I marts lød budskabet fra HOTREC- og HORESTA-formanden, at Booking.com omgående skulle stoppe denne praksis.
Den 27. marts afviste Booking.com-direktøren Glenn Fogel, at organisationen erklærede force majeure på bekostning af hotellerne, og at organisationen løbende revurderede kriterierne for at bruge dette ’kort’. Den omtalte praksis stoppede ifølge booking.com den 6. april.
Dagens afsløringer i Børsen indikerer at bookingportalerne stadig bruger bestemmelsen. Og deres størrelse gør det umuligt for overnatningsvirksomhederne at hamle op med dem uden store konsekvenser for forretningen, mener Jens Zimmer Christensen..
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA Play: HimmerLand - Klar til fremtiden
03-07-2025
-
Hvornår er en medarbejder handicappet?
03-07-2025
-
Nyhedsbrevet går på sommerferie – lidt i hvert fald
03-07-2025
PRESSEKLIP
-
Noma planlægger pop up-eventyr i Los Angeles i 2026
03-07-2025
-
Tidligere Årets Kok bliver ny gastronomisk chef på Hotel Alsik
03-07-2025
-
VisitDenmark satser bredere: Udvider markedsføring til 14 lande
03-07-2025
-
Ny rekrutteringsaftale vækker optimisme på overenskomstdækkede hoteller
03-07-2025
-
Danske hoteller inviteres med i søgsmål mod Booking.com
03-07-2025
-
Subway ruller nye restauranter ud i danske storcentre
03-07-2025
-
Ny adm. direktør skal styrke Meyers’ bundlinje
03-07-2025
-
Campingkæde udvider med femstjernet plads i Bayern
03-07-2025
-
Dragsholm Slot lander endnu et år med millionunderskud
03-07-2025