HORESTA modtager ofte spørgsmål om, hvorvidt der i virksomhederne skal forefindes en personalehåndbog og i givet fald – hvad den skal indeholde?

Det er ikke et lovkrav, at der laves en personalehåndbog, men mange virksomheder har en personalehåndbog, hvor generelle oplysninger om virksomheden kan findes, og hvor personalepolitikker og regler er nedfældet.

En personalehåndbog kan have mange funktioner. Ofte er den ”første indtryk” overfor nye medarbejdere og kan give svar på nogle af de praktiske spørgsmål, som man som ny medarbejder har. Personalehåndbogen kan også være det sted, hvor virksomheden beskriver generelle retningslinjer og regler for samarbejde, sygdom m.m.

HORESTAs juridiske afdeling kan give råd og sparring om indholdet af personalehåndbøger, ligesom vi gerne hjælper med en gennemgang af eksisterende personalehåndbog.

I dokumentet til højre på denne side kan HORESTA-medlemmer finde emner, der kan medtages i en personalehåndbog. Ved at gennemgå listen kan du hente inspiration til emner til brug for udformning eller opdatering af jeres egen personalhåndbog.

Rådgivning om det konkrete indhold fås ved henvendelse til HORESTA call-center på 35 24 80 40.

Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Sådan sikrer du en juridisk holdbar fratrædelsesaftale

I hotel-, turisme- og restaurationsbranchen kan et ansættelsesforhold afsluttes på flere måder. En traditionel opsigelse er ofte løsningen, men en fratrædelsesaftale kan være mere hensigtsmæssig – især ved konflikter eller et fælles ønske om en mindelig afslutning.

Husk sommertid: Sørg for korrekt løn, når uret stilles frem

Natten til søndag den 30. marts 2025 springer vi en time frem til sommertid. Det betyder, at natportierer og andre på arbejde får forkortet deres vagt, men de har stadig krav på betaling for den mistede time. Som arbejdsgiver skal du være opmærksom på korrekt lønregistrering.

124 leverandører udvalgt i ny SKI-aftale

Den nye SKI-aftale betyder flere muligheder for hoteller og restauranter i hele landet. 124 leverandører er blevet tildelt, hvilket sikrer et bredt udvalg af konferencesteder for offentlige kunder. Aftalen kommer også flere HORESTA-medlemmer til gode.

Log ind