Dansk turismes interesser har hidtil været varetaget af godt 80 destinationsselskaber. Inden udgangen af 2020 skal det være reduceret til 15-25, og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har med en pulje på 40 mio. kr. ydet fødselshjælp til de nye markedsføringsenheder.
Kræver samarbejde
I HORESTA glæder man sig over kommunernes handlekraft til at finde sammen i de nye stærke selskaber.
”Destinationsselskaberne er helt centrale i arbejdet med at indfri turismens potentiale om flere turistovernatninger, højere omsætning i turismebranchen samt turister, der er mindst lige så tilfredse med ferieoplevelsen i Danmark som gennemsnittet for Nordeuropa. Men skal ambitioner blive til virkelighed, kræver det samarbejde. Turisterne går ikke op i kommunegrænser, og som erhverv er det vigtigt, at vi tænker i deres oplevelsesrejse, og hvad der giver bedst mening i markedsføringen i forhold til gæsterne”, siger HORESTAs formand Jens Zimmer Christensen.
Han ser desuden med stor tilfredshed på, at antallet af destinationer er blevet nedbragt.
”Efter vores opfattelse var 80 turismeselskaber for mange, og vi ser også gerne, at man lander tættere på 15 end 25 destinationsselskaber, når den endelige konsolidering har fundet sted”, fortæller HORESTAs formand.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA: Politisk aftale om fritidsjob vil gavne hoteller
13-09-2024
-
Erhvervsminister: turisme giver liv til landdistrikterne
13-09-2024
-
Får 35 millioner til at udvikle bæredygtig turisme
13-09-2024
-
Varm og tør sensommer luner i trængt campingbranche
13-09-2024
-
Kongrescenter giver gæster gratis transport med tog og bus
13-09-2024
-
Ultrapopulært spisested er åbnet et helt nyt sted i byen
13-09-2024