Af Katia K. Østergaard, adm. direktør i HORESTA
Som omtalt i HORESTAs nyhedsbrev i går er flere partier på Christiansborg nu parate til at se på, om dele af hotelbranchen skal kunne undtages fra reglerne om kontant betaling.
I dag er det reglen, at virksomheder har lov til at sige nej til kontanter fra kl. 22 til 06. I særlige tilfælde kan de få dispensation til at sige nej fra kl. 20.
Som omtalt i går – og dagen før på TV2/Lorry – opfordrer HORESTA nu politikerne til at se på lovgivningen endnu engang. Det sker konkret på baggrund af en sag fra Vesterbro, hvor Zleep er blevet udsat for tre røverier i løbet af dagtimerne.
Også frihed til restauranterne
Men efter HORESTAs opfattelse er det slet ikke nok bare at se på dispensationsmuligheder i udvalgte områder og heller ikke isoleret for hotelbranchen. Det er på tide, at såvel hoteller som restauranter får helt frie rammer til selv at bestemme, hvilke betalingsmidler man som erhvervsdrivende vil modtage. Ligesom forbrugerne har helt frie rammer til at vælge, hvor de vil handle.
Kontantreglen er en administrativ og økonomisk byrde, og kravet er håbløst forældet. Langt de fleste betaler i dag med kreditkort, Mobile Pay osv. Derfor må det helt naturligt være op til den enkelte forretningsdrivende, om der modtages kontanter eller ej. Ligesom det er op til virksomhederne at kunne afvise alle andre betalingsmidler end kontanter.
En uhyre lille gruppe
Jeg hører som eneste argument for den nuværende lovgivning, at der skal tages hensyn til de borgere, som ikke har kreditkort, MobilePay eller andre digitaliserede løsninger. Det kan jeg måske forstå, hvis det handler om apoteker og visse basale dagligvarer, hvor begrænset adgang kan få store konsekvenser. Dette kan næppe siges at være tilfældet for hoteller og restauranter.
Hertil kommer, for det første er, at gruppen af rendyrkede kontantbetalere er uhyre lille. For det andet får de selv samme borgere jo hverken løn eller overførselsindkomster udbetalt i kontanter, så en eller anden form for plastikkort må de altså være i besiddelse af for overhovedet at kunne være i besiddelse af kontanter. Og endelig klinger politikernes argumentation hult, når de selvsamme ældre medborgere samtidig tvinges ind i den offentlige digitalisering, når de skal kommunikere med stat, regioner og kommuner.
Sikkerhed og tryghed
Som det meget tydeligt fremgik af indslaget på TV2/Lorry er der desuden et sikkerhedsargument, som må og skal veje tungt i denne debat. En sikkerhed for personalet, men selvfølgelig i lige så høj grad for de gæster, som måtte være til stede under et røveri eller lignende.
Vores opfordring til de ansvarlige politikere er derfor, at få set på den eksisterende lovgivning med friske øjne og erkende, at hvis bankfilialer og kommunernes borgerservice kan være kontantløse, så går det nok også med hoteller og restauranter...!
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Engelsk i servicebranchen bliver stadig mere udbredt i København
03-10-2024
-
Populær københavnsk restaurant-kæde går konkurs
03-10-2024
-
Salg af ejendom sikrer opgradering af Benniksgaard Hotel
03-10-2024
-
VisitData kræver kompetenceløft hos mindre destinationer
03-10-2024
-
September-rekord i Københavns Lufthavn
03-10-2024
-
Ny ledelse på Vejrø Resort skal sikre fortsat vækst
03-10-2024
-
Priserne på luksushoteller stiger globalt
03-10-2024
-
Restaurantchef søges til Tangkroen med "VILD løn"
03-10-2024