79 pct. af danskernes aftensmåltider indeholder kød. Det er blot én af konklusionerne i Madkulturens årlige analyse af danskernes måltidsvaner.

Analysen viser blandt andet, at danskerne gør større brug af færdigproducerede elementer i måltiderne, og andelen af fuldstændig hjemmelavede måltider er faldet med 5 pct. fra 2016 til 2019 fra 55 pct. til 50 pct.

Køkkenchefen Anika Madsen siger i et citat på Madkulturens LinkedIn:

”Mad er blevet en underholdningsting. Vi kan snildt bruge to timer på at se Masterchef, mens vi spiser rugbrødsmadder”.

Take-away samt aftensmad spist ude går samlet frem, således at 13 pct. af måltiderne falder i denne kategori.

43 pct. af danskerne svarer, at de finder det vigtigt, at fødevarerne, de anvender, er bæredygtige.

HORESTAs fødevarechef Tine Skriver konkluderer.

”Madvaner er konservative, men står aldrig stille, og det er vigtigt, at vi som erhverv følger med tendenser, samtidig med at vi bidrager til at skabe udviklingen. For eksempel er det en meget lille andel af de adspurgte, som mener, at udespisning og takeaway er klimavenligt. Det er på trods af, at mange restauranter gør rigtig meget på denne dagsorden, og det skal vi blive endnu bedre til at fortælle danskerne om”, siger hun.

Tine Skriver tilføjer, at det er i erhvervets interesse, at danskerne interesserer sig for mad og prioriterer madlavning og kendskab til fødevarerne, for det bidrager også til deres ønsker om at prøve nye udespiseoplevelser.

”Det er en positiv spiral for erhvervet, når danskerne har øget fokus på mad og kvalitet, for de opsøger restauranterne og fageksperterne for at få udvidet deres horisont”, fortæller Tine Skriver.

Læs hele analysen her.

Tine.jpg
Fødevarechef
Tine Skriver

Danskerne vil gerne have turister i deres lokalområde

Efter et par år med corona er de udenlandske turister på vej tilbage til Danmark – og det er danskerne glade for. Turisterne bidrager nemlig til den lokale økonomi, et større udbud af butikker og restauranter, flere kulturtilbud og aktiviteter i naturen.

Medlemsanalyse: Branchen hæver priserne for at dække udgifterne

Penge til at betale de voksende regninger skal findes et sted, og selvom virksomhederne i branchen har investeret i omkostningsbesparende energiløsninger, ændret menuerne samt reduceret åbningstiden, så er det stadig 78 pct., der har set sig nødsagede til at hæve priserne. Det viser en ny medlemsanalyse fra HORESTA.

Københavnerrestauranter oplever store udfordringer med huslejestigninger

Meget af debatten i medierne går på stigende fødevare- og energipriser, men for restauranterne i København er det langt fra den eneste hovedpine. Således fortæller hele 52 pct. af disse medlemmer i en ny HORESTA-analyse, at stigende udgifter til husleje er en stor eller meget stor bekymring.

Log ind