Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
I 2022 lancerede den daværende S-regering en national turismestrategi, der sætter retningen for dansk turisme frem mod 2030. Nu er regeringens årlige turismeredegørelse landet, og det er den, der blandt andet måler på sandsynligheden for, at Danmark kan lykkes med de store ambitioner i turismestrategien.
Grundlæggende er det positiv læsning, skriver adm. direktør i HORESTA, Pia E. Voss, på Turistmonitor.dk.
Det er dog påfaldende, at de områder, hvor turismesektoren sakker bagud i forhold til målene fra turismestrategien, er de områder, som politikerne har hovedansvaret fo. Det gælder især turismeerhvervets konkurrencedygtighed, og her peger rapporten ikke så overraskende på Danmarks momssats, som er den højeste i Europa, skriver Pia E. Voss.
Dertil fremgår det af rapporten, at manglen på arbejdskraft i stigende grad vurderes til at være en produktionsbegrænsende faktor. Flere HORESTA-medlemmer har ifølge Pia E. Voss oplyst, at de må takke nej til ordrer og sænke aktivitetsniveauet, fordi de mangler arbejdskraft.
Hun mener derfor, at der er brug for en arbejdsmarkedspolitik, som sikrer flere hænder til erhvervet – danske som internationale. Turismesektoren er Danmarks fjerdestørste eksporterhverv, og rapporten dokumenterer et massivt uforløst vækstpotentiale, som kalder på løsning via ændrede rammevilkår.
Mange af målene i turismestrategien kan erhvervet nå selv, og vi er godt på vej, men resten kræver politisk handling, hvis vi skal i mål med dem alle.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Der er noget, danskerne ikke har lært om at gå på restaurant – og det handler om opførsel, lyder opsang
19-04-2024
-
Velkendt navn gør comeback som hoteldirektør på Lolland
19-04-2024
-
Lille dansk kro hyldet i New York Times
19-04-2024
-
Efter 10 år: Vil stoppe ulovlige overnatninger
19-04-2024
-
Overskud hos Billund Lufthavnshotel
19-04-2024
-
Nu opføres jysk feriecenter til 120 millioner kroner
19-04-2024
-
25 millioner kroner til markedsføring: Jysk destination jagter de internationale turister
19-04-2024