Selvom Danmark har åbnet, er dørene til det københavnske Mercur Hotel låste. Hotellet kan nemlig ikke skaffe arbejdskraft nok, og værelserne står derfor tomme på 19. måned. Det skriver Børsen.

Fra Frederik Møller, som er landechef for Ligula Hospitality Group, som Mercur Hotel er en del af, lyder det:

”Vi kan ikke åbne hotellet. Vi kan ikke få folk til at stå i receptionen, til at gøre værelser rene eller kokke til at lave morgenmad til gæsterne. Hvis ikke vi kan skaffe hænder, så kan vi ikke åbne hotellet. Det er helt paradoksalt, at vi simpelthen må sige nej til gæster, selvom efterspørgslen er på vej tilbage.”

HORESTA fortæller, at hotelbranchen efterhånden har været presset af manglen på medarbejdere i et stykke tid, som gør at både hoteller og restauranter må sige nej til kunder og store arrangementer.

“Mange arbejdsopgaver på hoteller har været varetaget af udenlandsk arbejdskraft. Det har været svært at få den til Danmark under restriktionerne. Flere har under corona også fundet ud af, at de ville noget andet med deres arbejdsliv, og det har efterladt branchen i store problemer,” siger Annette Hyldebrandt, der er chef for turisme- og oplevelsesøkonomi i HORESTA.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne