Destinationsselskaberne skal være til at udvikle de lokale destinationer, så Danmark kan være med i den internationale konkurrence om turisterne. For selvom de udenlandske overnatninger i Danmark steg med 3,4 pct. fra 2017 til 2018, går det endnu bedre i en række af de lande, vi normalt sammenligner os med. Både Sverige, Nederlandene, Tyskland og Irland har oplevet en højere vækst end Danmark.

”Konkurrencen er benhård, når det kommer til turisme, hvor vi ser, at nogle af vores nabolande stikker af fra os, selvom det faktisk går rigtig godt for dansk turisme. Det er derfor vigtigt, at vi holder fokus på, hvordan vi kan udvikle dansk turisme. Ikke mindst på en måde, så lysten til at se og opleve Danmark kan gå hånd i hånd med det at træffe bæredygtige valg”, siger Erhvervsminister Simon Kollerup (S).

Kommunerne har til udgangen af 2020 til at konsolidere den kommunale turismefremmeindsats i destinationsselskaber. Pt. tegner der sig et billede af, at den lokale turismefremme fremover vil blive varetaget af 18 destinationsselskaber.

Udvalgte tal fra VisitDenmarks destinationsmonitor

  • Med 10,3 mio. overnatninger og en turismeomsætning på 42,9 mia. kr. er Wonderful Copenhagen det største destinationsselskab.
  • Destination Vesterhavet er med 6,7 mio. størst målt på udenlandske overnatninger. Udenlandske overnatninger udgør 80 % af overnatningerne i området.

Debat: Danmark skal have en turisme vi kan leve af og med

En "grøn" destination med rent vand og ingen skrald. Sådan bliver Danmark opfattet i vores europæiske nabolande. Det viser en ny analyse, hvor VisitDenmark har spurgt 6741 personer i Tyskland, Sverige, Norge, Holland og Storbritannien om deres holdning til bæredygtig turisme.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne