Danmarks hotelbranche består i stor stil af små- og mellemstore danske virksomheder. Langt de fleste ejer et til to hoteller, men der findes en lille entreprenant gruppe af familieejede hoteller, der har trykket speederen i bund og vokser på ryggen af de gunstige tider for branchen. I en række artikler hen over sommeren vil Berlingske Business gå tæt på de danske familieejede hoteller.

Der er flere fælleskarakteristika ved de danske familieejede hoteller, vurderer Katia Østergaard, der er adm. direktør i Horesta.

”Ejeren er typisk meget tæt involveret i driften”, siger hun og tilføjer:
”Det er kendetegnende for de familieejede længere hotelkæder, at de selv ejer ejendommen. Det gør de store kapitalkæder ikke. De laver i stedet leasingkontrakter med andre ejere”. Katia Østergaard peger på, at ulempen for de familieejede kæder er, at de dermed har bundet kapital i mursten. Men til gengæld skal de ikke slås med en ejer om vedligeholdelse eller med en 20-årig leasingkontrakt, hvor vilkårene kan ændre sig, når den skal genforhandles,” tilføjer hun.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne