Januar er kendt som en stille måned i hotelerhvervet, men alligevel var der flere overnatningsvirksomheder end normalt, der savnede efterspørgsel. Faktisk svarer flere end 6 ud af 10 overnatningssteder, at de oplevede mangel på efterspørgsel i januar, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Op til pandemien var det ca. hver anden hotelvirksomhed, der savnede gæster i januar.

Det matcher med udviklingen i tal fra Danske Bank, som beretter om faldende privatforbrug fra danskerne på overnatningsstederne.

”Vi står i en situation, hvor mange savner efterspørgsel, omsætningen er pludselig på et lavere niveau end i 2019, mens inflationen spiser af overskuddet. Det er ikke økonomisk bæredygtigt, og hvis det fortsætter, vil det øge risikoen for lukninger,” siger Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA, og fortsætter:

”Skal man finde lys i mørket, så er for eksempel energiudgifterne faldet betragteligt på det seneste, og forhåbentlig stabiliserer de sig på dette niveau. Derudover er inflationen heldigvis også på vej ned igen, men det ændrer ikke ved, at danskernes købekraft er blevet udhulet,” siger han.

Han understreger, at det var forventet, at der ville ske en ændring i forbrugsmønstrene, når privatøkonomi kommer under et pres i denne skala.

”Alt tyder på, at danskerne gerne vil prioritere de gode oplevelser, men økonomien og husholdningsbudgettet skal selvfølgelig hænge sammen. Heldigvis kan vi snart lægge vinteren bag os, og folk vil igen få mere overkommelige energiregninger. Så håber vi, at de i stedet vil bruge pengene på de gode oplevelser i turisme- og oplevelseserhvervet,” siger Jonas Kjær.

20240604 DSC00454
Cheføkonom
Jonas Kjær

Udenlandske turister løfter hotelbranchen

Aldrig før har så mange udenlandske turister rejst til Danmark som i juli måned i år. Sammenlignet med juli sidste år er der tale om en vækst på 2,4 procent. Tallene vidner om, at et større fokus på turismen betaler sig, lyder det fra HORESTA.

Operatør holder tæt om nyt hotel i Esbjerg

Efter fusionen mellem Zleep og Core Hospitality har operatøren gjort sit indtog i Esbjerg. Selvom man ikke vil afsløre meget, spekuleres der i, at det drejer sig om et Marriott-brand, der særligt henvender sig til et ungt publikum.

Log ind