Januar er kendt som en stille måned i hotelerhvervet, men alligevel var der flere overnatningsvirksomheder end normalt, der savnede efterspørgsel. Faktisk svarer flere end 6 ud af 10 overnatningssteder, at de oplevede mangel på efterspørgsel i januar, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Op til pandemien var det ca. hver anden hotelvirksomhed, der savnede gæster i januar.

Det matcher med udviklingen i tal fra Danske Bank, som beretter om faldende privatforbrug fra danskerne på overnatningsstederne.

”Vi står i en situation, hvor mange savner efterspørgsel, omsætningen er pludselig på et lavere niveau end i 2019, mens inflationen spiser af overskuddet. Det er ikke økonomisk bæredygtigt, og hvis det fortsætter, vil det øge risikoen for lukninger,” siger Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA, og fortsætter:

”Skal man finde lys i mørket, så er for eksempel energiudgifterne faldet betragteligt på det seneste, og forhåbentlig stabiliserer de sig på dette niveau. Derudover er inflationen heldigvis også på vej ned igen, men det ændrer ikke ved, at danskernes købekraft er blevet udhulet,” siger han.

Han understreger, at det var forventet, at der ville ske en ændring i forbrugsmønstrene, når privatøkonomi kommer under et pres i denne skala.

”Alt tyder på, at danskerne gerne vil prioritere de gode oplevelser, men økonomien og husholdningsbudgettet skal selvfølgelig hænge sammen. Heldigvis kan vi snart lægge vinteren bag os, og folk vil igen få mere overkommelige energiregninger. Så håber vi, at de i stedet vil bruge pengene på de gode oplevelser i turisme- og oplevelseserhvervet,” siger Jonas Kjær.

Jonas.jpg
Cheføkonom
Jonas Kjær

Flere campister – men færre campingvogne

I en årrække er antallet af campingvogne på de danske pladser faldet, mens antallet af campister har udviklet sig modsat. “Nutidens campist foretrækker en større grad af fleksibilitet,” lyder det.

Log ind