Det gør ondt på restauranterne, når gæsterne udebliver. For branchen producerer ikke en hyldevare, som blot kan sælges dagen efter. Derfor er de såkaldte no shows ofte forbundet med tabt omsætning.
I en analyse blandt HORESTAs medlemmer svarer spisestederne, at de oplever flere, der udebliver fra reservationerne på tværs af alle gæstesegmenter – fra private til erhvervskunder samt både danske og udenlandske.
”Det er svært at købe ind, hvis man ikke ved, om gæsterne dukker op, og det kan resultere i en masse madspild. Samtidig kan virksomhederne stå i situation, hvor de har kaldt alt for meget mandskab på arbejde. Det koster også mange penge, som virksomhederne ikke nødvendigvis har efter to år med corona,” siger Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA.
Når det gælder restauranternes største kundegruppe, de individuelle private gæster, oplever mere end syv ud af ti restauranter i hovedstaden flere afbestillinger eller no-shows sammenlignet med før pandemien.
”Der kan være mange årsager til, at man bliver forhindret i at møde op, særligt da coronaen var på sit højeste, men opfordringen herfra lyder, at man som minimum giver restauranten besked. For det kan jo være, at de kan nå at afsætte bordet til anden side,” lyder budskabet fra Jonas Kjær.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA: Justering af emballageordning er et vigtigt skridt i den rigtige retning
11-09-2025
-
EuroSkills 2025: Finaledagen venter branchens talenter
11-09-2025
-
HORESTAs nye overenskomster kan nu fås online og i trykt version
11-09-2025
-
Overnatningstal: Hotellerne oplevede pæn fremgang i juli
11-09-2025
PRESSEKLIP
-
Stjernekok forlader Søllerød Kro efter 12 år
11-09-2025
-
Aabenraa undersøger muligheder for at udvide hotelkapacitet
11-09-2025
-
Fynsk luksushotel overhaler d’Angleterre på topliste
11-09-2025
-
Royal Run vækker glæde blandt hoteller
11-09-2025
-
HORESTA: Pæn fremgang i hotelovernatninger i juli
11-09-2025
-
Udland: Fald i udenlandske turisters forbrug i USA
11-09-2025