Det gør ondt på restauranterne, når gæsterne udebliver. For branchen producerer ikke en hyldevare, som blot kan sælges dagen efter. Derfor er de såkaldte no shows ofte forbundet med tabt omsætning.
I en analyse blandt HORESTAs medlemmer svarer spisestederne, at de oplever flere, der udebliver fra reservationerne på tværs af alle gæstesegmenter – fra private til erhvervskunder samt både danske og udenlandske.
”Det er svært at købe ind, hvis man ikke ved, om gæsterne dukker op, og det kan resultere i en masse madspild. Samtidig kan virksomhederne stå i situation, hvor de har kaldt alt for meget mandskab på arbejde. Det koster også mange penge, som virksomhederne ikke nødvendigvis har efter to år med corona,” siger Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA.
Når det gælder restauranternes største kundegruppe, de individuelle private gæster, oplever mere end syv ud af ti restauranter i hovedstaden flere afbestillinger eller no-shows sammenlignet med før pandemien.
”Der kan være mange årsager til, at man bliver forhindret i at møde op, særligt da coronaen var på sit højeste, men opfordringen herfra lyder, at man som minimum giver restauranten besked. For det kan jo være, at de kan nå at afsætte bordet til anden side,” lyder budskabet fra Jonas Kjær.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Hotellerne redder turismesommeren med lille fremgang
12-10-2025
-
Ny luksusrestaurant åbner få meter fra kendt gourmetsted
12-10-2025
-
Airbnb vil have registreringspligt for korttidsudlejning
12-10-2025
-
Hotel Fjordgaarden får ny ejer efter næsten 20 år
12-10-2025
-
Dining Week fejrer 15 år med udsolgte restauranter
12-10-2025
-
McDonald’s-profil i Randers går på pension efter 33 år
12-10-2025
-
Regeringen vil forenkle regler for alkoholbevillinger
12-10-2025
-
Esbjerg Park lukker efter økonomiske udfordringer
12-10-2025
-
Feriebyplaner ved Ringkøbing Fjord sat i bero
12-10-2025