Turisme- og oplevelseserhvervet har tradition for at beskæftige medarbejdere fra alle dele af samfundet. Det inkluderer også ansatte med anden baggrund end dansk, og set i lyset af erhvervets akutte mangel på arbejdskraft var rekruttering også et af de store emner, da HORESTA forleden mødtes med udlændinge- og integrationsminister, Mattias Tesfaye.

Her efterlyste HORESTA målrettede initiativer til at hjælpe turisme- og oplevelseserhvervet med at hente europæisk arbejdskraft her til landet.

”Turisme- og oplevelseserhvervet lever af at bringe folk sammen fra hele verden, og det er vi også helt afhængige af på medarbejdersiden. Vi er gode til at integrere flygtninge og indvandrere, og det har en stor værdi for alle involverede. Men det er samtidig afgørende for virksomhederne, at der gøres en indsats for at tiltrække europæisk arbejdskraft for at fylde de mange ledige stillinger i vores erhverv ud. Det kræver velfungerende forretninger at gøre en ekstra indsats. Og derfor er det tiltag, der skal gå hånd i hånd,” siger Kirsten Munch, politisk direktør i HORESTA.

I dag kommer omkring 25 pct. af de udenlandske medarbejdere i turisme- og oplevelseserhvervet fra andre lande i EU, og HORESTA mener, at det vil have den største her og nu effekt ved at sætte yderligere ind med europæisk rekruttering af medarbejdere. Til trods for krisen arbejder der for eksempel flere italienere og spaniere på hoteller og restauranter nu, end før pandemien ramte.

HORESTAs formål med mødet var også at drøfte de store udfordringer, som erhvervets sushirestauranter og øvrige asiatiske spisesteder oplever med at rekruttere kokke. Her er reglerne nemlig fra årsskiftet blevet strammet i en sådan grad, at de fleste ansøgninger afvises, og at det er blevet så godt som umuligt for virksomhederne at hente kvalificerede ansatte udefra.

”Vores medlemmer oplever, at det er komplet umuligt at hente for eksempel sushikokke her til landet, og det betyder, at man umuliggør deres chancer for at drive virksomhed. Det skal vi have gjort noget ved, så sunde danske virksomheder ikke bliver kvalt i bureaukrati og kontrol-benspænd, som ikke giver mening. Og findes der ikke en løsning på det, så bliver det svært at servere sushi til danskerne i fremtiden,” siger Kirsten Munch.

Log ind