Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Regeringen har lanceret en omfattende plan, der skal reducere statens administrative udgifter med 5,5 mia. kr. frem mod 2030.

I alt svarer det til cirka 6500 fuldtidsstillinger, hvis besparelsen udelukkende ramte personale.

Fødevareministeriet skal spare 85 mio. kr., mens fx Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Ministeriet for grøn trepart står over for større sparekrav. Ifølge finansminister Nicolai Wammen skal midlerne bruges på øgede investeringer i blandt andet Forsvaret og politiet.

Fagforeningerne FH og Djøf kritiserer tiltaget og efterlyser klarhed om, hvilke opgaver der bortfalder, hvis stillinger forsvinder. Bekymringen er, at besparelserne kan gå ud over kvaliteten i opgaveløsningen.

Det er endnu uklart, hvilke konkrete funktioner i Fødevareministeriet der bliver berørt.

Læs hele historien på FødevareWatch

Fødevaremoms kan blive udskudt til efter 2027

Regeringen fastholder planen om at sænke momsen på fødevarer og fjerne momsen på frugt og grønt. Den konkrete tidsplan er dog fortsat uklar, og ændringerne ventes tidligst at træde i kraft fra 2027.

Log ind