Sommerpakken vil give turisme- og oplevelseserhvervet en smule rygvind efter 15 måneder i hård modvind. Men HORESTA advarer imod at tro, at sommerpakken bringer virksomhederne i turisme- og oplevelseserhvervet ud af krisen.
Sådan lyder reaktionen på dagens forlig om udmøntning af sommerpakken.
”Al hjælp til vores erhverv hilser vi velkommen. Men det er svært at forestille sig, at sommerpakken reelt kan skubbe gang i omsætningen i et erhverv, som er ekstremt presset og lige nu kæmper for at komme på fode igen,” siger HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch.
Hun advarer mod at tro, at sommerpakken redder arbejdspladser eller forhindrer konkurser.
”Pakken blev nærmest lanceret som en erstatning for, at kompensationsordningerne udfases fra den 1. juli. Men de to ordninger udligner på ingen måde hinanden”, siger Kirsten Munch.
Den del af sommerpakken, der er målrettet turisme- og oplevelseserhvervet består i vid udstrækning af små puljer. Blandt de tiltag, der dog kan hjælpe nogle virksomheder i erhvervet, fremhæver Kirsten Munch en omstillingspulje på 125 mio. kr. til turismevirksomheder og en på 53 mio. kr. til særlig udsatte erhverv, 70 mio. kr. til aktiviteter på serveringssteder med 35.000 kr. per sted, 50 mio. kr. til genstart af turismen i København, en pulje på 240 mio. kr. til forskellige kulturelle aktiviteter, 13 mio. kr. til at tiltrække konferencer samt en håndsrækning til forlystelsesparker og omrejsende tivolier.
HORESTA opfordrer regeringen og Folketingets partier til at sætte ind med målrettet hjælp til det hårdest ramte erhverv under coronakrisen.
”Der er ikke noget, erhvervet hellere vil end at tjene sine egen penge. Men vi kommer til at slås med eftervirkningerne af denne krise i årevis. Først og fremmest fordi virksomhederne har fået frataget muligheden for at drive forretning. Derfor er der brug for reelle genstartsinitiativer, afvikling af restriktionerne og ikke mindst at sikre kompensation til de virksomheder, der fortsat er ramt af restriktionernes konsekvenser,” siger Kirsten Munch.
Hotel- og restauranterhvervet har i 2020 tabt 40,6 mia. kr. i turismeomsætning, og 8 ud af 10 københavnske hoteller fortæller i en ny HORESTA-analyse, at de kigger ind i en sommer med omsætningstab på mere end 50 pct. sammenlignet med 2019.
HORESTAs chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Annette Hyldebrandt var fredag aften i TV-Avisen for at levere organisationens reaktion på sommerpakken. Se indslaget her.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Pan Am skal nu genopstå som international hotelkæde
14-10-2025
-
11 mio. kr. afsat til at styrke dansk kulturturisme
14-10-2025
-
Kølpins Roberta’s Society får varm modtagelse
14-10-2025
-
Søllerød Kro har fundet sin nye køkkenchef
14-10-2025
-
Go Hotels udvider med nyt hotel ved Amager Strand
14-10-2025
-
Fødevarepriser trækker inflationen op i september
14-10-2025
-
Jyllands-Posten: Eks-daginstitution på Nørrebro ulovligt ombygget til hotellejligheder
14-10-2025
-
d’Angleterre hædret med to Michelin nøgler
14-10-2025
-
Japan boomer som rejsemål blandt danske efterårsrejsende
14-10-2025
-
Ny Bottega-restaurant åbner snart i København
14-10-2025
-
Dinning Week åbner dørene for nye gæster i landets restauranter
14-10-2025