Turisme- og oplevelseserhvervet har arbejdet længe med at nedbringe brugen af plastik, og derfor bakker HORESTA op om ambitionerne i et nyt plastikdirektiv, som trådte i kraft i weekenden.
Organisationens miljøchef, Mikal Holt Jensen, understreger dog over for TV2 News, at der skal være alternativer på plads, som ikke går ud over madens kvalitet eller fødevaresikkerheden.
”HORESTA har allerede lavet et sektorpartnerskab med Miljøministeriet om at nedbringe plastik, hvor vi går sammen som branche om at sprede de gode produkter til hele erhvervet. Og så handler det selvfølgelig om at minimere de steder, hvor der er overforbrug,” siger Mikal Holt Jensen, og fortsætter:
”Det er ikke altid, at myndighederne ved, hvad der er bedre alternativer. Det skal vi have klarhed over.”
Mikal Holt Jensen understreger, at alternativerne til plastik er dyrere, men der findes masser af eksempler på, at erhvervet gerne vil investere i det. Men det skal gøres klogt.
”Det var en torn i øjet på erhvervet, da man lavede en tredobling af engangsserviceafgiften. De gode alternativer er dyrere, men de er også tungere, og da afgiften blev pålagt ud fra vægten, så blev de endnu dyrere, hvilket talte for at virksomhederne skulle gå plastik-vejen,” siger Mikal Holt.
Han fortæller desuden, at branchen arbejder med cirkulære løsninger og genanvendelse.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025