Serveringsstederne kunne i denne uge åbne til stor glæde for både dem selv og deres gæster. Men desværre medfulgte der et krav til gæsterne om bordreservation minimum 30 minutter før ankomst. HORESTA har presset på for en ændring af forslaget, og erhvervsminister Simon Kollerup (S) fortæller, at han er åben for andre modeller med tilsvarende dæmpende effekt. Men som virksomhederne tager hul på tredje åbningsdag, er der stadig ikke en ny model på plads.

Der er præsenteret en løsning, og der bliver nu regnet på, om den er sundhedsmæssig forsvarlig. Vi har brug for løsningen, der skal ud at virke i branchen nu. Det giver sig selv. Hastigheden er en afgørende faktor,” siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i HORESTA.

HORESTA har flere gange i pressen pointeret, at kravet fuldstændig spolerer de spontane besøg, som store dele af branchen lever af. Og gæsterne er jo i forvejen forhindrede af kravet om test eller coronapas, og gæsteflowet styres i forvejen af kvadratmeterkrav, afstandskrav og lukketid.

Erhvervsministeriet har nu fået sundhedsmyndighederne til at regne på erhvervets forslag, og HORESTA håber meget på, at der kommer en udmelding inden weekenden.

Restauranter indfører nye regler for uopdragne kunder

Det er et stigende problem for danske restauranter, at gæster vælger at udeblive fra deres reservationer. I Odense mister Michelin-restaurant omsætning, og i Kolding oplevede tapas-restaurant for nylig, at 40 gæster på én aften ikke dukkede op.

Log ind