Den største forsamling af danske virksomheder nogensinde har sat sig sammen for at bringe Danmarks CO2 -udledning ned og presse en grøn omstilling igennem.

Tirsdag var repræsentanter for 162.000 virksomheder – eller 54 procent af dansk erhvervsliv - samlet til møde i klimapartnerskabet for service-, IT-, tele-, turisme- og rådgivningsbrancherne, som er et ud af i alt 13 partnerskaber. Selv om dette partnerskab er suverænt det største, ligger det helt nede på 12. pladsen over de største CO2-udledere. Dette påvirker dog ikke engagementet og viljen til at arbejde med løsninger, som kan bringe CO2-udledningen yderligere ned.

”I HORESTA offentliggjorde vi i efteråret en omfattende bæredygtighedsstrategi, og mange af tankerne og ideerne herfra bærer vi med ind til bordet i partnerskabet. Viljen til at gøre en forskel er enorm i vores erhverv, så det handler for os om at gøre det så let for vores medlemmer som muligt at kunne drive omstillingen videre”, siger politisk direktør i HORESTA, Kirsten Munch, der deltog i tirsdagens møde sammen med blandt andre CEO Allan L. Agerholm fra BC Hospitality Group. Sidstnævnte står i spidsen for klimapartnerskabsarbejdet i turisme- og oplevelseserhvervet.

”Det er afgørende, at vi får opbygget viden om, hvordan vores klimaaftryk bedst muligt og mest effektivt nedbringes. Derudover må lovgivning og andre barrierer ikke komme på tværs af arbejdet med at reducere virksomhedernes klimaaftryk. Det er vigtige fokusområder for os. Tilsvarende vil vi arbejde med at virksomhederne får den nødvendige støtte, som kan hjælpe udviklingen yderligere på vej. Ambitionerne er så store i erhvervet, at det vil være helt forkert at skrue på skatter og afgifter for at tvinge udviklingen igennem. Dette vil blot forringe virksomhedernes økonomiske muligheder for at fortsætte omstillingen,” siger Kirsten Munch.

Klimapartnerskaberne skal aflevere sine anbefalinger til regeringen til marts.

Meyers vil tage næste svære skridt

Fødevareselskabet har på seks år skubbet indkøbet af nordiske bælgfrugter i kantiner voldsomt op. Nu skal historiefortællingen i spil for at få privatforbrugerne med.

Log ind