Gastronom-, Tjener- og Receptionistuddannelsen er i 2020 udpeget som fordelsuddannelser af undervisningsministeren Pernille Rosenkrantz-Theil. Det betyder, at uddannelserne i 2020 er karakteriseret ved gode praktikpladsmuligheder og ikke mindst efterfølgende beskæftigelse.

Fordelsuddannelser er ikke kun til gavn for eleverne og deres valg. Virksomheder som ansætter elever på fordelsuddannelser står også til en økonomisk bonus, såfremt uddannelsen ved udgangen af året også lever op til kriterierne.

Kriterier for at opnå fordelsbonus for fordelsuddannelser:

  1. Der er frit optag til uddannelsen.
  2. Andelen af uddannelsesaktive elever, som har kvalificeret sig til at påbegynde hovedforløbet på fordelsuddannelsen, og som efter tre måneder ikke har indgået en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, må ikke overstige 10 pct. i bonusåret.
  3. Omfanget af skolepraktik må ikke overstige 15 pct. på den enkelte fordelsuddannelse set over et år

Såfremt uddannelserne lever op til disse kriterier fordeles den fastsatte fordelsbonus på 20. mio. blandt de virksomheder som i 2020 indgik uddannelsesaftaler med elever på fordelsuddannelser. Bonus kan maksimalt udgøre 5.000 kr. pr. praktikårselev. Bonussen udbetales på baggrund af antallet af uddannelsesaftaler (praktikpladser) hvert år målt i praktikårselever.

Da den samlede pulje er på 20 mio. kr., betyder det, at hvis antallet af praktikårselever overstiger 4.000 praktikårselever et år, nedsættes bonussen tilsvarende. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) udbetaler tilskuddet umiddelbart efter, at opgørelsen er foretaget, hvilket forventes at være medio året efter bonusåret. For 2020 vil det betyde, at bonus for fordelsuddannelserne forventeligt udbetales medio 2021.

For yderligere information kontakt:

Har du fået læst?

Talentuddannelse: Styrk dine medarbejderes kompetencer

At lede en kompliceret virksomhed som et hotel eller en restaurant kræver en god forståelse af kundernes- og medarbejdernes forventninger foruden samspillet mellem de forskellige funktioner i virksomheden. Det kan virksomhedens medarbejdere blive endnu bedre til på HØS' Talentuddannelse.

Sådan kan I bruge brandingkampagnen

Flere unge skal få øjnene op for mulighederne i hotel-, restaurant- og turisterhvervet, og det skal kampagnen ’Hospitality Career’, som HORESTA og 3F har lanceret, være medvirkende til.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne