Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Ild.pizza har tabt kampen mod kontant betaling. En kunde klagede til Forbrugerombudsmanden og fik medhold i, at den jyske pizzakæde ikke må afvise betaling i sedler og mønter. I kundens klage til Forbrugerombudsmanden, kan man læse, at han først prøvede at gå i dialog med Ild.pizza, skriver ErhvervPlus.dk.

Da Ild.pizza åbnede i 2018 var det tænkt som et sted, hvor man betalte online og derefter hentede sin pizza selv.

”Vi får næsten alle ordrer online, så der er nærmest ingen kunder, der kommer ind og vil betale kontant. Så det er helt skørt at tvinge os til at have en kasse og tage imod kontanter,” siger Anders Grønborg, der ejer lld.pizza. Anders Grønborg har rettet ind efter Forbrugerombudsmandens afgørelse. Men det er ikke med hans gode vilje, for kontanter er dyre at håndtere.

Læs hele historien her.

Forbrugerombudsmanden: Disse restauranter kan afvise kontanter

Forbrugerombudsmanden har afgjort, hvilke krav der skal opfyldes, for at en restaurant kan undlade at modtage kontanter. Afgørelsen har særlig betydning for restauranter med selvbetjeningskiosker, hvor personalet ikke har kontakt med kunder i bestillings- og betalingsprocessen.

Pas på med miljømarkedsføring

For hotel- og restaurationsbranchen, der i stigende grad ønsker at signalere bæredygtighed, er det vigtigt at træde varsomt i miljømarkedsføringen. En sag med BMW viser, hvor dyrt og skadeligt det kan være at bruge vildledende udsagn om bæredygtighed.

Log ind