Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Mens den danske restaurantbranche og de store fastfoodkæder buldrer afsted og oplever en markant stigning i salget år efter år, ser de danske pizzeriaer derimod ud til at have tabt terræn i et voksende takeaway-marked. Sådan lyder det fra HORESTA i Børsen.
“Markedet vokser slet ikke i samme grad som hos restauranterne. Jeg tror, at hovedforklaringen på, at væksten har været så beskeden de seneste år, er, at fastfood fra dette segment er noget, som man i højere grad kan købe i kiosker, supermarkeder og servicestationer end tidligere,” siger cheføkonom Jonas Kjær, der henviser til, at en række nye tal, som HORESTA har trukket ud af Danmarks Statistik for Børsen, viser, at der er en markant forskel i væksten i de to brancher.
Eksempelvis er salget i restauranterne, hvor bl.a. også fastfoodkæden McDonald's hører under, vokset med over 45 pct. de seneste fem år, mens omsætningen hos pizzeriaer, grillbarer og isbarer, som hører under den samme kategori i statistikkerne, blot er vokset med 18 pct. fra 2013 til 2018.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Old Irish Pub runder 400 millioner og slår rekord for omsætningen
25-04-2024
-
Nordjyde overtager tre Sunset Boulevard restauranter
25-04-2024
-
Lalandia lander rekord-overskud
25-04-2024
-
Sønderjysk luksushotel headhunter kendt restaurant-trio
25-04-2024
-
Nu sætter Kolding Kommune populær og meget centralt placeret vandrehjem til salg
25-04-2024
-
Kæmpe familie-restaurant slår dørene op i Helsingør
25-04-2024
-
Aro er klar til næste Michelin-stjerne
25-04-2024