Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Mens den danske restaurantbranche og de store fastfoodkæder buldrer afsted og oplever en markant stigning i salget år efter år, ser de danske pizzeriaer derimod ud til at have tabt terræn i et voksende takeaway-marked. Sådan lyder det fra HORESTA i Børsen.
“Markedet vokser slet ikke i samme grad som hos restauranterne. Jeg tror, at hovedforklaringen på, at væksten har været så beskeden de seneste år, er, at fastfood fra dette segment er noget, som man i højere grad kan købe i kiosker, supermarkeder og servicestationer end tidligere,” siger cheføkonom Jonas Kjær, der henviser til, at en række nye tal, som HORESTA har trukket ud af Danmarks Statistik for Børsen, viser, at der er en markant forskel i væksten i de to brancher.
Eksempelvis er salget i restauranterne, hvor bl.a. også fastfoodkæden McDonald's hører under, vokset med over 45 pct. de seneste fem år, mens omsætningen hos pizzeriaer, grillbarer og isbarer, som hører under den samme kategori i statistikkerne, blot er vokset med 18 pct. fra 2013 til 2018.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Tommy Ahlers blander sig i debat om Airbnb
17-10-2025
-
HORESTA: Fjern aldersgrænsen for SVU – unges udvikling må ikke bremses
17-10-2025
-
Sunset Boulevard hædres som Succesvirksomhed 2025
17-10-2025
-
Tidligere Noma-kok åbner ny restaurant i Helsingborg
17-10-2025
-
Hotel Hesselet satser på gastronomi og langsom luksus
17-10-2025
-
Noma udvider med permanent butik og kaffebar i København
17-10-2025
-
Karrebæksminde får luksusresort med fokus på erhverv og velvære
17-10-2025
-
Markant hoteludvidelse i Aalborg sendt i høring
17-10-2025