Bæredygtighed er de seneste år blevet et vigtigt pejlemærke for både virksomheder og forbrugere. Og nu tyder nye tal på, at det i stigende grad også gør dig gældende, når hotelgæster skal vælge, hvor de vil overnatte.

Green Key-hoteller - dvs. hoteller der lever op til 185 konkrete og relevante miljøkrav inden for 13 områder som f.eks. CO2-beregninger, øget fokus på økologi, minimering af plastik - vinder nemlig markedsandele på det danske hotelmarked.

Green Key-hotellerne havde således 7,9 mio. overnatninger i 2022, hvilket er en stigning på 17 pct. i forhold til 2019. En noget større stigning end for øvrige hoteller, der oplevede en stigning i overnatninger på to pct. i samme periode. Green Key-hotellerne havde også en højere gennemsnitlig belægning end øvrige hoteller i 2019 og 2022. Der er også en positiv udvikling i antallet af de miljøvenlige hoteller. I 2022 var der 157 Green Key-hoteller mod 117 i 2019.

“Vi er selvfølgelig meget glade for tallene, for det vidner om, at der er en efterspørgsel efter miljøvenlige hoteller og hotelværelser. Vi oplever, at certificerede Green Key-hoteller er stolte over at være en del af løsningen på klimaudfordringerne. Det skinner også igennem på gæsteoplevelsen, så vi forventer, at den positive udvikling fortsætter. Hotelbranchen har et stort potentiale i forhold til at gøre en reel forskel, og vi ser frem til at byde endnu flere hoteller velkommen i den grønne klub,” fortæller Mikal Holt Jensen, der er miljøchef i HORESTA og sekretariatsleder i Green Key.

Green Key er turismens internationale miljømærke og blev oprettet i Danmark i 1994 på initiativ fra HORESTA, Friluftsrådet og den daværende Forening af Turistchefer i Danmark. I dag er HORESTA eneejer af Green Key, der findes i over 4.000 turistvirksomheder og 65 lande.

Du kan læse mere om Green Key og certificeringen her

Log ind