Af Pia E. Voss, adm. direktør i HORESTA (indlægget har også været bragt i Turistmonitor)

Turisme er en kæmpe gevinst for København. Det er næppe den store overraskelse, at jeg mener det som direktør for erhvervets brancheorganisation, men holdningen er jeg ikke alene med. Undersøgelser viser nemlig også, at et klart flertal af beboerne i hjertet af København er af den holdning, at turismen er en berigelse for byen.

Det står dog i skarp kontrast til, hvordan både nogle få beboerformænd og tilsyneladende også nogle politikere ønsker at fremstille overnatningsindustrien i midten af vores hovedstad.

Jonas Bjørn (S), medlem af Økonomiudvalget og medlem af Kultur- og Fritidsudvalget, Københavns Kommune, skriver den 6. januar i et indlæg, at man på rådhuset i fremtiden vil gøre det sværere at lave et nyt hotel på Vesterbro eller Indre København. Begrundelsen lyder blandt andet nogle borgere mener, at lyden af en rullekuffert er den værste i verden.

Det er til trods for, at kommunen selv har et ønske om at udvikle en attraktiv metropol i verdensklasse. Og til trods for at turismeerhvervet i København skaber skatteindtægter for 12 mia. kr. om året samt beskæftiger 40.000 mennesker, som Jonas Bjørn også medgiver i sit indlæg.

I HORESTA vil vi advare mod dette forslag. Turisterne kommer for at genbesøge minder og skabe nye. Der er spændende hotelkoncepter og et overnatningsmarked i udvikling afgørende, for hotellerne udgør en vigtig ’reason-to-go’ for mange turister.

Forstå turistens adfærd

Ja, der er mange hoteller i midten af København. Samme konklusion kan ligeså nås i alle verdens andre storbyer. Det skyldes, at størstedelen af dem der besøger København ønsker at bo i byens hjerte, når mulighederne i hovedstaden skal udforskes.

Man kan ikke blot gå ud fra, at en investor med en ejendom for øje ved Rundetårn vil lave det samme koncept i Brønshøj. Det er langt fra virkeligheden, og man bør i stedet anerkende dem, der vil løfte byens turismeprodukt.

At skabe et København og et turismeerhverv i balance handler om, hvordan vi får fremvist og markedsført alle de elementer, oplevelser og muligheder, der gør hele København fantastisk, så vi kan sprede gæsterne, når de bevæger sig rundt i byen.

Når løsningen bliver problemet

Der er det antal hoteller, som der er efterspørgsel til, og begynder man at begrænse det professionelle overnatningsmarked, så vil man fra politisk side skubbe yderligere til den private udlejning via tjenester som Airbnb.

Og hvis nogle beboere har brokket sig over lyden af rullekufferter på fortovet, så kan de i stedet se frem til, at kufferten bliver slæbt op i opgangen, hvorefter lejligheden ovenpå bliver brugt til fest den halve nat. For det er helt misforstået, hvis man tror, at en begrænsning af hotelmarkedet i midten af København vil betyde færre rullekufferter.

Så hvad skyldes denne trang på Københavns Rådhus til at vende tommelfingeren nedad til hotelprojekter i Indre København, som ellers ville bidrage med indtægter, arbejdspladser og noget, som byens borgere finder berigende? Jeg har ikke svaret.

I HORESTA fortsætter gerne den løsningsorienterede dialog om en by i balance. For os er det vigtigt, at vi ikke begrænser investeringslysten og de kræfter, der er parate til at løfte turismen i København til et nyt og hidtil uset niveau. Samtidig skal vi passe på, at vi ikke gennemtvinger ideer til løsninger, der i sidste ende skader både beboere, byen og det eksisterende erhvervsliv.

København går videre med turismeafgift

Det vakte kritik fra turistbranchen, da et flertal af politikerne i Københavns Kommune sidste år stemte for, at man vil have en turismeafgift. På en afstemning torsdag stadfæstede politikerne, at man vil indføre afgiften.

Bühlmann lander atter et tocifret millionoverskud

Den danske hotelkoncern Bühlmann er kommet ud af 2023 med et tocifret årsresultat, som samtidig er det næstbedste resultat til dato. Nu ser koncernen frem til at vækste sin portefølje yderligere.

Log ind