For restauratøren Michael Bay Olsen, indehaver af Restaurant Furesøbad, har 2022 været noget af en rutsjebane. Desværre er turen ikke forbi, og det er ikke den type forlystelse, der giver det gode sug i maven.
Efter restriktionerne blev afskaffet, vendte efterspørgslen hurtigt tilbage, og alle i virksomheden måtte løbe stærkt for at følge med. Og faktisk var det stadig ikke muligt at byde alle gæster velkommen.
”Vi ville jo gerne opretholde vores høje standarder, og da det var umuligt at finde kvalificeret personale, stod vi pludselig i en situation, hvor vi måtte sige nej til ca. 30 gæster hver eneste dag hele sommeren,” fortæller Michael Bay Olsen.
Med et gennemsnitligt forbrug pr. gæst på ca. 300 kr. er det meget omsætning, som virksomheden er gået glip af. Og de penge kunne restauranten sagtens have brugt i den nuværende situation, hvor store regninger truer virksomhedens drift.
”Vi har slukket lyset alle de steder, hvor det kan lade sig gøre, og hvor det giver mening. Vi afsøger alle muligheder og forfølger alle gode ideer. Lige nu ser vi på, om det vil give mening med både takeaway og dagens ret for at begrænse råvareindkøb og andre udgifter i virksomheden,” siger Michael Bay Olsen.
HORESTA sætter for tiden spot på, hvordan hotel-, restaurant- og turisterhvervet er ramt af den aktuelle energikrise. Du kan høre mere om Restaurant Furesøbads udfordringer i videoen her:
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Regeringen lemper emballagekrav efter hård kritik
12-09-2025
-
Regeringen vil bane vej for lavere moms på fødevarer
12-09-2025
-
Stigende turistafgift gav ikke færre endagsturister i Venedig
12-09-2025
-
Bornholm samler nordisk turismekonference
12-09-2025
-
60 mio. kr. til 15 nye turismeprojekter
12-09-2025
-
Ustabilt vejr ramte sjællandske forlystelsesparker
12-09-2025
-
Trods store regionale forskelle: Campingpladser melder om fremgang
12-09-2025
-
Udland: AI giver kokke og hoteller nye værktøjer mod madspild
12-09-2025