Restriktionerne frarøvede store dele af turisme- og oplevelseserhvervet mulighederne for at skabe den sædvanlige decemberomsætning, og de fleste af restriktionerne løber foreløbigt til udgangen af januar. Derfor så mange i erhvervet sig nødsagede til igen at søge kompensation for faste omkostninger eller hjemsende personale med muligheden for lønkompensation.

I en ny analyse blandt HORESTAs medlemmer svarer henholdsvis 60 pct. og 54 pct., at de benytter - eller forventer at benytte - kompensationsordningen for faste omkostninger og lønkompensationen for den periode, som vi stadig er midt i.

”Når så stor en del af erhvervet har været nødsaget til at gøre brug af kompensationsordninger, så siger det noget om, hvor indgribende denne bølge af restriktioner har været. Mange traf endda beslutningen om helt at lægge virksomheden i dvale, fordi det var forbundet med færre omkostninger end at drive forretningen med restriktioner,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i HORESTA.

Selvom de fleste restriktionerne forhåbentlig udløber om et par uger, så mener HORESTA-direktøren ikke, at debatten om kompensation stopper her.

”Der er også brug for, at disse kompensationsordninger forlænges, så vi holder hånden under dem, der har mistet mange ordre, og hvor gæsterne på grund af lange bookinghorisonter ikke nødvendigvis står uden for døren dagen efter en genåbning. Hvis man fra politisk side vil de facto-lukke virksomheder, så må man også hjælpe selvsamme virksomheder i gang igen, og der kan en forlængelse af kompensation være en del af løsningen,” siger Jannick Nytoft.

headerImage

HOLD DIG OPDATERET

Start dagen med HORESTAs nyhedsbrev. Alle hverdage udsender vi rådgivning og relevante branchenyheder til din indbakke.

Log ind