I lørdags blev der taget hul på den sidste fase af den gradvise genåbning for rejseaktivitet. Det muliggør blandt andet, at beboere i EU og Schengen kan bevæge sig med langt færre restriktioner end tidligere med deres coronapas i hånden.

HORESTA har længe set frem til denne del af genåbningen, og nu skal der kul på kedlerne for at trække udenlandske turister til Danmark, lyder det fra politisk direktør Kirsten Munch.

”Forhåbentligt er dette startskuddet til mere normale tilstande for de turisme- og oplevelsesvirksomheder, der tidligere har levet af de mange udenlandske besøgende her i landet. Men gæsterne kommer ikke af sig selv. Nu skal vi for alvor have kommunikeret, at Danmark byder turisterne velkommen, for det har langt fra været signalet udadtil det seneste halvandet år med både meningsløse isolationskrav og seksdagesreglen,” siger Kirsten Munch.

HORESTA foreslår blandt andet, at alle rejsende fra Norden og Nordtyskland frit skal kunne rejse ind i Danmark uden at skulle vise coronapas.

”Lige nu ser sommeren ud til at blive værre end sidste år for mange virksomheder, og timeglasset er ved at løbe ud, hvis den situation skal ændres. Vi står til at miste milliarder af kroner i omsætning på udenlandske turister i år, og med simple greb kan vi mindske tabet. Sverige har på etableret fri indrejse fra alle fra Norden, og vi mener, at den model skal kopieres” siger HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch.

HORESTA efterlyser desuden, at Danmark skal tilbyde gratis test ved indrejse for at undgå, at krav om test bliver en barriere for turister fra lande, hvor det kan koste flere hundrede kroner for en enkelt person at blive testet.

Transportform og smittefare hænger ikke sammen

Til trods for de positive elementer, som genåbning af grænserne medfører, så efterlyser HORESTA handling, hvad angår krydstogtsturismen. Her er coronapasset nemlig ikke nok for passagererne, hvis de vil i land på dansk grund.

”Det kan ikke passe, at vi diskriminerer turisterne på, hvilken transportform de har valgt til at krydse grænsen. Danmark har udviklet sig til en stærk krydstogtsdestination over de sidste mange år, og den position risikerer at smuldre på grund meningsløse regler, mens skibene lægger til i vores nabolande. Det skal vi hurtigst muligt have lavet om på, for coronapasset er lige så valid for passagerer til søs, som hos dem der er kommet af luftvejen,” siger HORESTAs politiske direktør.

Hun mener ikke, at det er for sent at indhente en smule af det tabte, men HORESTA kritiserer den sene udmelding, da mange potentielle gæster allerede vil have planlagt rejser til øvrige destinationer.

København går videre med turismeafgift

Det vakte kritik fra turistbranchen, da et flertal af politikerne i Københavns Kommune sidste år stemte for, at man vil have en turismeafgift. På en afstemning torsdag stadfæstede politikerne, at man vil indføre afgiften.

Det tager turismen med fra Frigast-balladen

Turismen sejrede, da regeringen endelig meldte ud om Frigast-anbefalingerne og sanering af erhvervsstøtten. Men det langstrakte forløb har også givet vigtig læring til turismen, lyder det fra erhvervet selv.

Log ind