I april var der under en tiendedel af de hotelovernatninger, som erhvervet præsterede i samme måned året før. Blot 107.000 overnatninger blev det til i hele april, viser nye tal fra Danmarks Statistik, hvilket er et fald på flere end 1,2 mio. overnatninger sammenlignet med samme måned i 2019.

HORESTAs formand, Jens Zimmer Christensen, kalder april et historisk lavpunkt for erhvervet, og han håber aldrig, at branchen skal gennemleve en krise af disse dimensioner igen.

”Marts startede godt, og i maj begyndte genåbningen af dansk erhvervsliv efter COVID-19. Således er april den ultimative kulmination på krisen i hotelerhvervet, og tallene taler deres tydelige sprog. Intet kan måle sig med konsekvenserne, som denne virus førte med sig, og der består et kæmpe arbejde i at få turismen tilbage på rette spor,” siger HORESTAs formand.

Jens Zimmer Christensen understreger, at særligt københavnerhotellerne stadig lider på grund af de strikse restriktioner branchen i hovedstaden er underlagt.

”Den positive effekt af grænseåbningen er minimal for store dele af erhvervet. Der er blot åbnet til Norge, Tyskland og Island, og hertil kommer kravet om, at gæsterne skal forevise bookinger af seks hotelovernatninger uden for København og Frederiksberg. Det er de færreste hotelturister, der matcher disse krav.”

I en ny medlemsundersøgelse af HORESTA svarer næsten 80 pct. af de københavnske hoteller, at grænseåbningen får ingen eller lille betydning for deres virksomhed.

Manges højsæson står for døren

Mens konferencehotellerne og selskabsrestauranterne er gået glip af hele forårssæsonens bryllupper, konfirmationer, fødselsdag og øvrige fester, så står mange af erhvervets øvrige virksomheder på tærsklen til deres højsæson. Og her er stadig store uafklarede spørgsmål, fortæller HORESTAs formand.

”Omsætningen er helt i bund, og hjælpepakkerne bør forlænges. Bliver der ikke justeret på de nuværende rammevilkår for erhvervet vil mange dreje nøglen om. Virksomhederne har brug for klare udmeldinger og i god tid, hvis de skal have en chance for at planlægge deres drift over sommeren. De seneste måneder har været plaget at mange tvivlsspørgsmål, hvor de erhvervsdrivende har måttet være svar skyldig i forhold til leverandører, medarbejdere og ikke mindst potentielle gæster,” siger Jens Zimmer Christensen.

Han mener, at man fra politisk side skal bidrage til at styrke efterspørgslen på oplevelsesproduktet og understøtte virksomhederne med den varslede sommerpakke. Hvis man ikke vil risikere en situation, hvor mange flere virksomheder går konkurs, og arbejdspladser bliver nedlagt. Jens Zimmer Christensen hæfter sig ved, at lande som Norge, Tyskland og Belgien allerede har sænket momsen for hoteller og restauranter for at hjælpe deres virksomheder gennem krisen.

Se flere analyser, der giver indblik i turismemarkedet i Danmark.

Log ind