Det er blevet en del af danskernes forbrug at spise ude samt hente mad og drikke fra restauranter, cafeer og barer m.m. I den nyeste opgørelse HORESTA har fået lavet, foretog danskerne 405 mio. besøg på tværs af alle restauranttyper – fra takeaway-kaffe til besøg på gourmetrestauranter - i 2017. Det svarer til 1,6 besøg pr. dansker om ugen.

Det er særligt københavnerne, der trækker dette gennemsnit op. Den typiske indbygger i hovedstaden foretog 123 besøg i restauranterhvervet om året, og det svarer rundt regnet til et besøg hver tredje dag.

”Københavns restaurantmarked vokser år på år, og det store udbud kan imødekomme mange forskellige behov og ønsker fra madglade og tørstige beboere i byen. Desuden er København også et sted, hvor udespisning er en integreret del af mange unges livsstil, hvilket har hjulpet erhvervets udvikling på vej”, siger Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA.

Han understreger dog, at hverken væksten i antallet af besøg eller erhvervets øgede omsætning nødvendigvis er kommet den enkelte restaurant til glæde, da der samtidig er kommet flere virksomheder til at konkurrere om gæsterne.

Jonas Kjær tilføjer, at særligt takeaway er blandt de kategorier, der vokser mest i det seneste år i HORESTAs undersøgelse af danskernes udespisevaner.

”Når takeaway vokser, så er årsagen en kombination af flere ting. Der er kommet et langt større udvalg, nye platforme for distribution og så vil folk vil hellere prioritere deres tid på for eksempel arbejde og familie. Desuden har danskerne fået flere penge mellem hænderne”, siger Jonas Kjær.

Du kan købe hele analysen om danskernes udespisevaner her.

For yderligere information kontakt:

WebRight2Aarsdag19.jpg

GÅ IKKE GLIP AF:

HORESTA ÅRSDAG 2019

Torsdag, den 14. november
 
Tivoli Hotel & Congress Center
Copenhagen
  • Bæredygtighed – som forretningsmæssig agenda
  • Stor 'Community Pavilion' med spændende nyheder
  • De bedste key note speakers fra ind- og udland
  • Årets største brancheevent - netværk med kollegaer

Tag en dag ud til HORESTA Årsdag og deltag i
Creating SusDANEable Change’.

Tivoli vil løfte salg af mad og drikke med bredere udbud

Tivolis nye general manager for food&beverage Jakob Harreby Volquards har siddet i direktørstolen siden oktober 2019, og selv om han ikke vil komme ind på fremtidens konkrete tiltag, har han dog spottet, hvad der skal gøres anderledes for at optimere indtjeningen på segmentet.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne