Ved generalforsamlingen i HOTREC i Helsinki blev topprioriteterne i den fælleseuropæiske hotel- og restaurantorganisation diskuteret. Det blev kogt ned til fem dagsordener, som efterfølgende bliver delt med kandidater til Europa-Parlamentet, så det konstruktive arbejde med at varetage erhvervets interesser kan drives videre.

Fra HOTRECs formand Jens Zimmer Christensen, lyder det:

”Hospitalitysektoren er en drivkraft for europæisk økonomi med sine 11,9 mio. medarbejdere og 1,6 mio. nye job de seneste fire år. Det er en dynamisk vækstsektor, som også er værd at satse på de kommende fem år for de nye europa-parlamentarikere”, siger Jens Zimmer Christensen, der også er formand for HORESTA.

HOTREC takkede i samme ombæring de afgående politikere for deres arbejde med at understøtte bæredygtig turismeudvikling og innovation.

HOTRECs fem topprioriteter er:

- øget regulering af både overnatnings- og food service-platforme, hvor private agerer professionelt via digitale platforme.

- at genbesøge EU's regulering af online platformes ansvar, så det svarer til deres voksende rolle på markeder – særlig nethandel.

- bedre regulering, der fokuserer på de store, grænseoverskridende problemstillinger og bedre tager højde for erhvervsspecifikke bekymringer.

- at hjælpe nationale, frivillige initiativer om sundhed, ernæring og lokale fødevarer på vej i stedet for EU-lovgivning på tværs af alle lande.

- at gøre kampen mod mangel på kvalificeret arbejdskraft til en sag, hvor EU tager politiske initiativer og gøre det til en af EU's mærkesager.

Turismens Vækstråd: Bæredygtig turisme sker i fællesskab

Regeringen har høje ambitioner for den grønne omstilling i Danmark. I 2030 skal vi have nedbragt CO2-udledningen med 70 pct. Men hvordan får vi sikret en bæredygtig turismedagsorden, således at det bliver en fordel og ikke bliver en økonomisk byrde for det danske turisme- og oplevelseserhverv at bidrage til den grønne omstilling?

Wonderful Copenhagen: ”Sådan tackler vi masseturismen i København”

Sidste år var et travlt år for hovedstadens turisme. København er mere populær end nogensinde. For danskere, som besøger København i sommerperioden, og som udgør tæt på halvdelen af alle besøgende. Og for de mange udenlandske gæster, der kommer fra hele verden, fordi de har hørt om København og den danske historie, om vores livsstil og livskvalitet, som de gerne vil opleve tæt på. Det skriver Wonderful Copenhagen i Politiken.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne