Af Katia K. Østergaard, adm. direktør, HORESTA

BLOG: Den nye transportminister, Benny Engelbrecht, meddelte torsdag, at regeringen er parat til at gribe til afgiftsvåbenet for at forbedre flyrejsernes klimaregnskab.

Om det bliver en passagerafgift, en brændstofafgift, en CO2-afgift eller et krav om at inddrage biobrændsler er uklart. Men ministeren vurderer, at der skal gribes ind over for branchen, hvis regeringen og dens støttepartiers mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 skal nås.

Udspillet kommer efter en valgkamp, hvor Socialdemokraterne var imod en flyskat, fordi den ville ramme de økonomisk dårligst stillede hårdest. Hvorfor regeringen nu skifter kurs er uvist, men det er i hvert fald ikke på baggrund af erfaringer fra andre EU-lande.

Med undtagelse af Sverige er der ingen lande med en eller anden form for afgift på flyrejser, der har set et fald i antallet af flyvninger. Dermed er der heller ikke meget hjælpe at hente fra en flyskat i regeringens jagt på at nå de 70 procents CO2-reduktion.

I turisterhvervet er vi meget ambitiøse på klimadagsordenen. Vi påtager os et ansvar for at gøre kloden mere grøn og for at imødekomme forbrugernes krav og ønsker om mere fokus på bæredygtighed. Generelt er ansvarligheden så stor, at man fra politisk hold får langt mere ud af at bakke op om udviklingen frem for at piske virksomhederne i den rigtige retning.

Dansk Luftfart har sat som mål, at man vil være CO2-neutral i 2050. Det er et ambitiøst mål og et mål, man løbende vil blive holdt op på. Derfor er branchen også i fuld gang med at omstille sig til en mere grøn fremtid gennem forskning og udvikling af alt fra eldrevne fly til brug af biobrændsler.

En flyskat vil i den forbindelse alene bidrage til at forringe flyselskaberne økonomi og dermed økonomiske råderum til at udvikle de grønne løsninger. Det giver ingen mening.

Vis nu branchen tilstrækkelig tillid og drop symbolske afgifter, der helt åbenlyst ikke i sig selv gavner klimaet.

Helsingør truer med turismeexit

Et enigt kultur- og turismeudvalg i Helsingør, der repræsenterer et massivt flertal i byrådet, står bag en anbefaling om, at Helsingør Kommune bliver en del af turismesamarbejdet i Wonderful Copenhagen (WoCo), og borgmester Benedikte Kiær (K) skal anbefale de øvrige ejere af VisitNordsjælland i form af kommunerne Halsnæs, Fredensborg, Gribskov og Hillerød, at man i fællesskab lægger sig under WoCo's paraply, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Asiatisk hotelkæde vil opføre luksushotel i Grønland

En malaysisk rigmand står bag planer om et 94 værelser stort luksushotel i fire etager i Grønlands hovedstad, Nuuk. Projektet om hotellet i centrum af Nuuk er netop sendt til offentlig høring. Hotellet skal ligge i den såkaldte Kolonihavnen i hjertet af den grønlandske hovedstad, skriver avisen Sermitsiaq på sin hjemmeside. Der er ikke noget om, hvornår hotellets kan åbne, fortæller Standby.dk.
Luksushotellet, der omfatter 94 værelser, restaurant, bar og lounge samt konference og mødefaciliterer samt fitness og spa, skal ligge for enden af Kolonihavnen.
Bag projektet står Berjaya Corporation Group of Companies, der ejer og driver luksushoteller rundt om i Asien og Stillehavsområdet.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne