Mange af de små mobile madboder, som danskerne støder på i sommerlandskabet, får aldrig besøg af fødevarekontrollen, og det skal der laves om på. Fødevarestyrelsens har særligt fokus på området i en kampagne, der løber til sommer.
Markedet for madvogne blev åbnet i 2007, og siden da er der sket en voldsom vækst i antallet af foodtrucks m.m.
I HORESTA glæder man sig over, at der nu kommer øget fokus på området:
”Det er klart, når det er relativt nemt at etablere sig som en fødevarevirksomhed på denne her måde, så skal der også være kontrol med det. Så er det jo ikke sikkert, at den viden og de kompetencer der skal være om fødevaresikkerhed er til stede,” siger HORESTAs fødevarechef Tine Skriver til TV2 Lorry, og fortsætter:
”Om du er en virksomhed indenfor nogle mursten, eller om du er mobil, så skal fødevaresikkerheden bare være i orden uanset hvad,” siger hun.
Burgerkæden Cock’s & Cows skal overholde de samme regler i deres foodtruck, som det er tilfældet i kædens syv restauranter.
”Man kan i virkeligheden sige, at man skal gøre lige så rent, som man vil have derhjemme, hvor man tilbereder mad – og så lidt mere til. Og så skal man kunne dokumentere det,” siger Irene Mai, udviklingschef, Cock’s & Cows.
Københavns Kommune gav 565 tilladelser til mobile salgsvogne i 2018.
Se hele indslaget fra TV2 Lorry her.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Zleep Hotel rebrandes til Four Points Flex i samarbejde med Marriott
08-10-2024
-
Ny forskning: Klimaforandringer truer dansk turisme
08-10-2024
-
Danske Hoteller satser på Green Key
08-10-2024
-
Café-strid: Lars Seier Christensen i tvist med Københavns Kommune
08-10-2024
-
Aalborg-hotel skifter ejer efter millionhandel
08-10-2024
-
Dobbelt-hotel i Nordhavn søger ny direktør
08-10-2024
-
Minister søger idéer til 200 mio. kr. til turismeudvikling
08-10-2024