Gæsterne elsker en spændende buffet med et interessant udvalg, men det er ikke billigt, når virksomhederne må bære resterne af maden ud til skraldespanden, når den sidste gæst er gået. HORESTAs miljøchef Mikal Holt Jensen deler her en række gode råd til, hvordan man minimerer madspildet fra buffeten. Listen er lavet af HORESTAs samarbejdspartner PlanMiljø.

”Har man en buffet, så er man nødt til at konstant analysere og evaluere, hvad der virker. Ellers risikerer man, at råvareforbruget løber løbsk, og i værste fald ender en masse mad i skraldespanden. Her er der en række greb, som virksomhederne let kan implementere, uden det går ud over gæsternes oplevelse”, siger Mikal Holt Jensen.

Han foreslår blandt andet mindre tallerkener, portionsanretninger på buffeten, mindre på fadene og hyppigere udskiftninger, som nogle af de ting, som kan komme virksomhederne til gavn.

Og så mener han, at buffeten er en god sladderhank:

”Buffeten taler jo i fakta. Hvad vil gæsterne gerne have, og hvad bliver efterladt? Her er det vigtigt, at virksomhederne kigger på både buffeten, og resterne på gæsternes tallerkener, så deres udbud stemmer overens med de besøgendes ønsker”, lyder det fra HORESTAs miljøchef.

HORESTA har været med til at lancere projektet ”Elsker mad og reducerer madspild”, hvor virksomheder opfordres til at dele deres bedste råd i kampen mod madspild på Facebook-siden. Jeres virksomhed kan stadig nå at bidrage, og bedste råd vinder to billetter til det uofficielle verdensmesterskab for kokke, Bocuse d’Or, i Lyon.

For yderligere information kontakt:

Har du fået læst?

Kroer uden overnatning halter: - Mere stabilt når man har værelser

Har kroen ikke overnatningsmuligheder, er der større sandsynlighed for, at den har det svært. Tal fra Horesta viser, at gæster i dag søger efter kroer med værelser, når de begiver sig ud i det danske landsskab. Cheføkonom fra Horesta, Jonas Kjær, er overbevist om, at kroer uden værelser kæmper mere for deres penge.

Ny HORESTA-analyse: Denne hotelkategori har erhvervets største overskud

Fra 2016 til 2018 er resultatet før skat er faldet med 2,0 procentpoint hos det typiske hotel i Danmark, således at overskuddet ender med et plus på 3,3 pct. af omsætningen. Sådan lyder det i HORESTAs nye brancheanalyse, Hotel Market Report 2018/2019, der ser nærmere på det danske hotelerhverv.

Ny stor analyse: Lavere overskud på hotellerne i 2018

HORESTA har lanceret organisationens nye Hotel Market Report, som blandt andet viser, at det gennemsnitlige overskud på et dansk hotel, kro eller konferencecenter var i 2018 på 3,3 pct. af omsætningen. HORESTAs cheføkonom, Jonas Kjær, fortæller mere om resultaterne her.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne