Det er et langt, sejt træk at tiltrække de unge til branchens erhvervsuddannelser og efterfølgende fastholde deres interesse.
De seneste fire år har HORESTA og 3F gjort et målrettet forsøg gennem kampagnen Hospitality Career. De første to år handlede det primært om at markedsføre branchen og vores uddannelser, mens det de seneste to år både har handlet om rekruttering og fastholdelse. Det sidste blandt andet ved hjælp af et mentorkorps bestående af passionerede unge fra branchen, som har støttet og guidet eleverne gennem deres første praktikforløb, og resultaterne har været gode. Det er blandt andet lykkedes at reducere frafaldet mellem GF2 og hovedforløbet med 5% siden 2021.
”Det må betegnes som en stor succes, der også i høj grad skyldes alle vores samarbejdspartnere og ikke mindst unge mentorer, som med et kæmpe engagement har været nøglen til at få de unges opmærksomhed på SoMe og ved en række events”, siger Pia Svane, der er uddannelses- og projektchef i HORESTA.
Digitalt lærings- og karrierespil
Som et led i projektet er der udviklet et lærings- og karrierespil, Fjordhotellet. En digital brugeroplevelse målrettet elever i 7-10. klasse, hvor de blandt andet bliver stillet over for nogle af de dilemmaer, som fagfolk kan møde i hverdagen som receptionist, tjener eller kok. Karrierespillet rummer også fortællingen om håndværket, service og mulighederne i branchen.
Det blev til i alt 34 skolebesøg det sidste år, hvor 1.300 elever i udskolingen blev præsenteret for uddannelserne, branchen og dens muligheder. Ved alle skolebesøg deltog eleverne i en evaluering, som viste at 90% af eleverne vidste mere om branchens erhvervsuddannelserne efter besøget.
”Vi håber derfor også, at vi de kommende år kan se en vækst i unge, som vælger en af branchens erhvervsfaglige uddannelse”, siger Patrick Lykke Eilert, der har været projektleder de seneste to år.
Karrierespillet vil de kommende år overgå til Uddannelsessekretariatet og videreføres således, at der fortsat er fokus på at tiltrække nye unge elever.
Hospitality Career har hele sin levetid været til stede på de sociale medier, hvor de unge er blevet eksponeret for projektkampagner og -opslag over 6,2 millioner gange med over 200.000 interaktioner til følge.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025