Selvom der igen er høj aktivitet i det københavnske hotelerhverv, så mangler der fortsat mange af de asiatiske og nordamerikanske gæster sammenlignet med før coronapandemien.

En ny opgørelse fra HORESTA viser, at det indtil videre har kostet 1 mia. kr. i turismeomsætning i år.

”Det er hele værdikæden, der bliver ramt, når de velspenderende turister bliver væk. Det er ikke bare lufthavnen og overnatningsstederne. Det er også restauranter, museer, forlystelsesparker, taxaerne og transporterhvervene, som turisterne bruger, når de er i København,” fortalte Jeppe Møller-Herskind, kommerciel direktør i HORESTA, i aftes til TV2/Lorry.

Han tilføjer, at vi kigger ind i marked, som er presset af energi- og fødevarepriser, som gør det dyrt at drive virksomhed.

Et af de steder hvor gæsterne fra fjernmarkederne savnes er Bella Sky, fortæller Kaspar Mørk Arianto, kommunikationsdirektør i Bellagroup.

”Før corona havde vi busser fulde af kinesiske turister, fordi de kender hotellet. Dem har vi faktisk slet ingen af. Gæsterne fra fjernmarkederne er særligt lukrative, fordi det ofte har sparet op i lang tid, og det betyder også, at de bruger nogle penge, når de er her."

Tal fra HORESTA viser, at antallet af overnatninger fra Nordamerika og Asien er faldet med 43 pct. sammenlignet med 2019.

Se indslaget fra TV2/Lorry her

HORESTA om kontant afregning: ”Giv os frihed til at sige ’nej tak’”

For mange hoteller og restauranter er det omkostningstungt og ressourcekrævende at modtage samt håndtere kontanter. Derfor har HORESTA i fællesskab med flere end 150 af branchens virksomheder i dag indrykket en annonce i Børsen med budskabet om, at det skal være frit for virksomhederne at afvise kontanter i alle døgnets timer, hvis den enkelte forretning ønsker det.

Kendt københavnsk kinagrill lukker

Meget snart vil der ikke længere blive langet flæskestegssandwich over disken på den kendte kinagrill Isted Grill på Istedgade i København.

Ny undersøgelse: Turisterne er vilde med Helsingør

Helsingør er en komplet destination, som turisterne rejser til for at opleve historien, den maritime atmosfære, kultur, natur og shopping. Det fremgår af den nye undersøgelse, som blev foretaget fra juli til september af Wonderful Copenhagen. Det er første gang nogensinde, der er lavet en turistundersøgelse i Helsingør for at få mere viden om, hvem der besøger byen.

Log ind