Regeringens bud på årets sommerpakke indeholder en ramme på 800 mio. kr. til turisme- og oplevelseserhvervene samt tilskud til offentlig transport og til billigere adgang til museer.

”Vi tager positivt imod alle økonomiske håndsrækninger til erhvervet fra politisk side. Men der er brug for en mere målrettet og en endnu større hjælp til de hårdest ramte brancher. Man skal huske på, at alene hoteller og restauranter har mistet en omsætning på næsten 30 mia. kr. under Coronakrisen. Derfor må denne sommerpakke ikke stå alene, og der skal mere til for at sikre, at danskerne bruger deres penge målrettet på oplevelser i turisme- og oplevelseserhvervet,” mener Kirsten Munch, politisk direktør i HORESTA, og fortsætter:

”I stedet for mange små puljer og initiativer ser vi hellere, at man gør brug af redskaber, som virkelig kan mærkes i de pressede virksomheder. Det kan være et oplevelsesfradrag, som vi kender det til håndværkerydelser, eller en målrettet nedsat moms for turisme- og oplevelseserhvervets virksomheder,” siger Kirsten Munch, og tilføjer, at Danmark har den højeste hotel- og restaurantmoms i EU, og andre lande har nedsat momsen i turisme- og oplevelseserhvervet under krisen for at tiltrække de udenlandske turister.

Regeringen foreslår desuden en pulje på 50 mio. kr. til restauranterne i de fire største byer som en del af regeringens sommer- og erhvervspakke samt en omstillingspulje til møde- og erhvervsturisme.

”Alle i turisme- og oplevelseserhvervet er ramt af Coronakrisen, men særligt i storbyerne, indenfor erhvervsturismen og for dem, der er afhængige af udenlandske gæster, så har Coronakrisen haft store konsekvenser for virksomhederne og de ansatte. Derfor er særlige genstartsinitiativer nødvendige her, men det skal komme oveni en målrettet indsats for hele erhvervet for alle hotellerne, restauranterne, forlystelsesparkerne og de mange andre, som også er hårdt ramte i denne krise,” lyder budskabet fra Kirsten Munch, politisk direktør i HORESTA.

Brug erfaringerne klogt

Sidste år endte sommerpakken med en skævvridning af oplevelseserhvervet, hvor nogle kunne modtage støtte til at tilbyde gæsterne halv pris på entre, mens andre så gæsterne forsvinde, fortæller HORESTAs politiske direktør.

"Der er behov for at hjælpe de virksomheder, der er hårdt ramte af krisen. Politikerne skal holde sig for øje, at de ikke sætter initiativer i søen, som ender med at hjælpe nogle og samtidig forværre situationen for andre brancher. Det oplevede for eksempel forlystelsesparkerne i 2020, da de besøgende søgte til museerne, hvor der var rabat at hente på entréen. Derfor er det afgørende, at dette års pakke er klog og gennemtænkt," lyder opfordringen fra Kirsten Munch.

 

HORESTAs chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Annette Hyldebrandt, var torsdag på TV2 News for at give HORESTAs kommentarer til udspillet.

Politisk chefkonsulent, Kristian Nørgaard, var i TV Avisen (fra 11:16)

HORESTAs regionsformand i hovedstaden, Karen Nedergaard, var også på TV2 Lorry. Se indslaget her.

Log ind