Styrelsen for Patientsikkerhed advarede i sidste uge om, at nye restriktioner kunne blive nødvendigt de steder i landet, hvor antallet af smittede er højest. HORESTA mener, at det er en bekymrende tendens, hvis man sætter restauranterne, cafeerne og barerne til at bære hele regningen via nye begrænsninger for at styre folks adfærd. Og det har store økonomiske konsekvenser, når man indfører lokale restriktioner for virksomhederne.

”Store dele af branchen var i foråret uden omsætning i månedsvis, og nu har de endelig fået en smule gang i økonomien. Vi ved fra Aarhus og Silkeborg, at det rammer virksomhedernes økonomi med det samme, når der indføres lokale restriktioner, og det vil have store konsekvenser at fortsætte med denne model. Det er derfor meget vigtigt, at vi tænker os rigtig godt om, når vi laver modeller for lokal nedlukning, særligt nu hvor erhvervet står uden hjælpepakker, og stadigvæk er pålagt mange restriktioner, som begrænser mulighederne for omsætning,” siger Annette Hyldebrandt, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i HORESTA.

Hele restaurations-, café- og barerhvervet er stadigvæk underlagt mange restriktioner som afstandskrav og påbud om høj hygiejne. Og det er helt afgørende, at det, med de lokale nedlukningsmodeller, ikke kommer til at lyde som, at det er blevet farligt at gå ud. Det er det ikke.

Annette Hyldebrandt tilføjer, at det er alle, der bliver hjemme, når der indføres lokale restriktioner. Også ægteparret, der ellers havde nydt en flaske vin på en vinbar, eller børnefamilien som var taget en tur på restaurant. Samtidig stopper de unge heller ikke med at mødes og feste sammen, men mødes i stedet privat eller til piratfester, hvor der ikke er opsyn eller fokus på retningslinjer, lyder det fra HORESTAs chef for turisme og oplevelsesøkonomi. Hun mener i stedet, at man burde se på de egentlige problemer.

”Erhvervet kæmper stadigvæk med meget høj gæld fra forårets lock down og de mange restriktioner, som de skal efterleve nu. Og når retorikken og restriktioner antyder, at  det er farligt at gå ud, så sættes erhvervet til at bære regningen for en eventuel lokal smittestigning”, siger Annette Hyldebrandt.

Hun tilføjer, at norske undersøgelser viser, at nordmændene i langt højere grad smittes hjemme, end når de har været på besøg i oplevelseserhvervet.

For yderligere information kontakt:

Annette-Hyldebrandt-1920-1280.jpg
Chef for turisme- og oplevelsesøkonomi
Annette Hyldebrandt

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne